Mindenkinek - inzulinok

Emődi Tünde témája a 'Inzulinok' fórumban , 2007 Május 6.

  1. borka

    borka Őstag


    Mi a különbség a kétféle szer között?

    A humán inzulinkészítmények az emberben termelődő inzulinnal megegyező szerkezetűek, míg az analóg inzulinok kicsit más szerkezetű, módosított molekulák.
    Az inzulinanalógoknak a módosításoknak köszönhetően kedvezőbb a felszívódásuk, a hatásprofiljuk és/vagy az ürülésük, mint a bőr alá beadott humán inzulinoknak. (Az emberben termelődő változat hatása ugyanis csak akkor tökéletes, ha az emberben termelődik, mesterségesen beadva nem.)
     
  2. tímeácska

    tímeácska Őstag

    Találtam pár érdekes dolgot, hátha valakinek hasznára lesznek. Vagy csak érdekességnek is jók... :)
    2011. decemberben publikált IDF/ISPAD útmutató írásából idézek pár mondatot.
    1. A glargine inzulint (Lantus) naponta egyszer adagolják gyermekek és serdülők körében, de sok gyermek részére szükséges a napi kétszeri alkalmazás vagy NPH-inzulinnal való kombinálás a nappali bázisinzulinszint biztosításához.
    2. A glargine inzulin adható reggeli előtt, vacsora előtt vagy lefekvéskor azonos hatással, de a reggeli előtti adagolás kevesebb éjszakai hypoglikémiával párosul.
    3. A glarginra való átállításkor a korábbi NPH-inzulin-igény 20%-kal csökkentett adagja javasolt, ezt követően a dózist individuálisan kell beállítani.
    4. A detemir-inzulint (Levemir) az esetek többségében naponta kétszer kell adagolni, átálláskor az NPH-inzulinnal azonos dózis adása javasolt.

    Esetleg valakinek van valami infója, hogy az említett inzulinokra való átállításkor hogyan változott az inzulinigénye?
    Lantus+NPH (pl. Humulin N, Insulatard) alkalmazásról van valakinek tapasztalata? Nem igazán hallottam még róla... De nagyon érdekelne a téma!
     
  3. krisz_2011

    krisz_2011 Aktív tag

    Szia! A lányom Actrapid + Insulatardról (előbbi napi 3x főétkezések előtt, utóbbi 2x, reggel és este) lett átállítva annak idején Actrapid + Lantusra (előbbi maradt 3x, utóbbi 1x este lefekvés előtt). Az átállítás után közvetlenül drasztikusan leesett a hosszú hatású inzulinigénye, kb. 2 hétig nem győztük csökkenteni a napközbeni hipók miatt. Utána fokozatosan növekedett, egy hónap után stabilizálódott a dózis. Fél évig kapta ezt a kezelést, utána szerencsére pumpás lett.
     
    tímeácska kedveli ezt.
  4. Bajzat Ferenc

    Bajzat Ferenc Új tag

    Sziasztok, Tiszteletem.

    Ahova tartoztam orvos, egyik naprol a masikra elment, a masikhoz meg be kell jelentkezni idopontra, es November 21-re kaptam idopontot.
    Viszont inzulinom szinte kifogyott. (Voltam masiknal, hogy esetleg ki-e tud irni inzulint, de elkuldott melegebre szinte)
    Esetleg ha nem megy, valami megoldast tud valaki, hogy hol tudnek kiiratni?
     
  5. borka

    borka Őstag

    Kedves Ferenc !
    Keresd fel a legközelebbi kórházat és a belgyógyászaton/diabetológián biztosan tudnak segíteni !!!!!!!
    Mond el ott a problémád.
    Üdv:
    Sándor
     
    krisz_2011 kedveli ezt.
  6. borka

    borka Őstag

    Kedves Ferenc !
    Amennyiben van érvényes szakorvosi javaslatod a házi orvos is felírja Neked az inzulint és mindent ami a kezelésedhez szüksége !!!!!. Nem kell mindennel a diabetológiára menni.
     
    krisz_2011 kedveli ezt.
  7. Bajzat Ferenc

    Bajzat Ferenc Új tag

    Koszonom, megoldodott, felborult a haztartasom, igy korhaz lett belole, intenziven fekudtem:)
    S most mar kaptam javaslatott is, sajna eddig nem kaptam meg, igy hazi orvos sem tudott kiirni.
    Meg egyszer koszonom:)
     
    nofre kedveli ezt.
  8. Kiss Bálint

    Kiss Bálint Új tag

    Sziasztok!

    Eddig Apidra és Lantus inzulinokat használtam, amivel szépen be is lett lőve a cukrom 4-7 közé.
    5 napja a dokim új inzulinokat írt el: Actrapid, Insulatard
    Noh ezzel már nem olyan mesések az eredményeim. Néha már 3 alatt van, de néha felmegy 12-re is.

    Másik városba költöztem, így új diabetológusom van. Igazából elég szűkszavú volt, nem mondta hogy ehhez hozzá kell szoknia a szervezetemnek, vagy én korrigáljak a mennyiségen.

    Nektek mik a tapasztalatotok inzulinváltást követően? Meg kell szoknia a szervezetnek, vagy az inzulint kell a szervezethez mérni? :)

    2 hét múlva kell visszamennem a méréseimmel, de én már tök ideg vagyok, hogy az eddigi jól bevált inzulint lecserélte és most felborult minden :S
     
  9. krisz_2011

    krisz_2011 Aktív tag

    Kedves Bálint!
    Kérd vissza az eddig jól bevált inzulin párosításodat. Ha nem akarja, keress másik diabetológust!!!! A Lantusnak és az Insulatardnak különböző a lefutási görbéje. A Lantust stabilabbnak, egyenletesebbnek tartják. A mi dokink első hosszúhatású inzulinnak írta fel az Insulatardot. Amikor a cukorértékek nem megfelelő irányba kezdtek változni a gondos odafigyelés ellenére, onnantól Lantust írt, ami határozott javulást hozott. (Ez amúgy egy drágább, újabb készítmény a másikhoz képest).
    Nem is értem, hogy ha megvolt a bevált, jól működő kombináció, miért változtatta meg??? Állj ki magadért.
     
    borka kedveli ezt.
  10. borka

    borka Őstag

    Ne hagyd magad!!!!!!!!!! Ahogy Kriszti is írta, nekem is az a véleményem. Nem szabad engedni, hogy a jól beállított cukijaidat elrontsák. Használd a Lantust, ha van még tartalékod !!!
    Üdv:
    Sándor
     
    krisz_2011 kedveli ezt.
  11. Kiss Bálint

    Kiss Bálint Új tag

    Azzal indokolta, hogy már több mint 3 hónapja nem volt Hba1c-ről laborom, és igy már nem írhatja fel ugyanazt az inzulint..
    Pedig ezzel valamit kezdenie kell szerintem, mert ma vacsora előtt is 13 volt a cukrom, holott 5 órával az előtt még 5 volt. 5 szem keksz volt az uzsonnám, szóval kizárt hogy az nyomta így meg, noh meg apidrával nem volt ilyen gond.
    Ez olyan mint ha rövid ideig hatna 3-4 óra max.
     
  12. krisz_2011

    krisz_2011 Aktív tag

    Szia! Ezt jól látod, tényleg rövid ideig hat... Többek között ez is a probléma vele. Ezt "belépőként" szokták felírni. Az írottak alapján a doki úgy döntött, hogy ha nem volt HbA1c-d, akkor te megint "frissen diagnosztizált" kategóriába kerültél. Hogy igaza van-e, nem tudom. Érzésem szerint nem az alábbi alapján:
    "Amennyiben az 1-es típusú cukorbetegek korábban analóg inzulin terápiában részesültek, 2013. május 1-jétől újra 100%-os támogatással jogosultak analóg inzulin készítmény alkalmazására, függetlenül attól, hogy korábban álltak-e legalább 3 hónapig humán intenzifikált inzulinkezelés alatt. 31/2013 (IV.30.) EMMI rendelet "
    Nekem ez azt jelenti, hogy Te, mint ismert cukorbeteg, továbbra is jogosult vagy az analóg inzulin (Lantus) használatára. Hívd sürgősen az előző orvosodat, kérj tőle tanácsot. Nem gondolom, hogy a cél az anyacsere állapotod teljes tönkretétele kellene, hogy legyen.
    Egyébként mennyi ideje volt az utolsó HbA1c-d?
     
    borka kedveli ezt.
  13. Kiss Bálint

    Kiss Bálint Új tag

    Februárban volt az utolsó.
    Még ezt a hetet kivárom. Jövőhét hétfőn kell visszamennem, mert addig szabin van a doki...
    Az a helyzet ezzel az inzulinnal, hogy ha a felírt mennyiséget beadom, akkor túlságosan is leviszi a cukrot. Volt már 2.8 is! Aztán ha tízóraizok, vagy uzsonnázok akkor már nincs nagyon hatása és elkezd drasztikusan felmenni. Ma volt 2.8 is a cukrom, de 15 is. Két szélső érték között ugrál, de 5 körülire nem igazán áll be.
    Most a héten kipróbálom, hogy kevesebbet adok be, akkor nem megy le túlságosan, és tizórau, uzsi akkor lesz, ha úgy érzem mégis lent van.
    Apidra/lantus mellet egyébként sem szoktam kisétkezni és nem is volt ez gond.
     
  14. borka

    borka Őstag


    Az analóg inzulint csak abban az esetben veheti vissza, ill. fizetősre, azaz 50%-os térítéssel, Amennyiben a 2 utolsó EGYMÁST KÖVETŐ hónapban 8% feletti volt a HgA1c érték. Amennyiben szükséged volna Lantusra, tudok adni 2 db pent.
     
  15. Kiss Bálint

    Kiss Bálint Új tag

    Köszi, de van még nekem is három.
    Illetve most már 3 hete hogy az Actrapid / Insulatard párost használom és a kezdeti kiugró értékek most már szinte teljesen megszűntek.
    Kicsit nekem is kellet igazodnom az új inzulinhoz, meg annak is hozzám :)
    Most általában 3-7 között van. Ritka esetben megy ez fölé. Inkább a gond, hogy sok esetben alacsony, de már rájöttem, hogy főétkezés után már 1 órával kell kicsit ennem, hogy ne essen le. Másik inzulin mellet nem is kellet pluszban ennem, szóval ez még szokatlan, de úgy tűnik rendben lesz :)
     

Megosztás