Kedvenc irodalmi idézete(i)m...

nofre

Adminisztrátor
Fórumvezető
"Ne várjunk a nevetéssel, amíg boldogok leszünk, mert különben félő, hogy meghalunk, anélkül, hogy nevettünk volna." (La Bruyére)

"Mindig alakulni s változtatni, odasimulni és áldozni valamit, mindig adni, amikor kapsz, mindig továbbadni, amit szereztél, így vagy úgy... Csak nem "biztonságban élni". Mindig várni vihart és a tűzvészt. S ha beköszönt a vihar és a tűzvész, nem csodálkozni és nem sopánkodni. Nyugodtan mondani: "itt van". S oltani és védekezni." (Márai Sándor)
 

Zsu77

Új tag
"Megmondom a titkát édesem a dalnak:
Önmagát hallgatja,aki dalra hallgat.
Mindenik embernek a lelkében dal van
és a saját lelkét hallja minden dalban.
És akinek szép a lelkében az ének,
az hallja a mások énekét is szépnek." (Babits)
 

nofre

Adminisztrátor
Fórumvezető
Egy szenvedély margójára

A tengerpartot járó kisgyerek
mindig talál a kavicsok közt egyre,
mely mindöröktől fogva az övé,
és soha senki másé nem is lenne.

Az elveszíthetetlent markolássza!
Egész szíve a tenyerében lüktet,
oly egyetlen egy kezében a kő,
és vele ő is olyan egyedül lett.

Nem szabadul már soha többé tőle.
A víznek fordul, s messze elhajítja.
Hangot sem ad a néma szakítás,
egy egész tenger zúgja mégis vissza.

(Pilinszky János)
 

nofre

Adminisztrátor
Fórumvezető
"Megmondom a titkát édesem a dalnak:
Önmagát hallgatja,aki dalra hallgat.
Mindenik embernek a lelkében dal van
és a saját lelkét hallja minden dalban.
És akinek szép a lelkében az ének,
az hallja a mások énekét is szépnek." (Babits)

Zsu! Ez nekem is az egyik kedvencem :) Gyönyörűség!
 

Zsu77

Új tag
"Nekem ne búgd bús dalokban:
"Üres álom csak az élet,
Látszat les rád,becsapottra..."
Jajongsz-s alva hal a lélek.

Élni igaz!Élni fontos!
Az élet célja nem a sír!
"Por vagy te és porrá omolsz"-
Nem lelkünkről szólt ez a hír.

Nem a gyönyör,nem a sóhaj
Út és cél,mi rendeltetett.
A tett az,hogy minden holnap
több legyen a mánál:a tett.

Tudásért élsz robotolva?
Fut az idő:szívünk húsán
dobolja,sírba robogva
taktusát,gyászdal-ritmusát.

Tágas harcmező a világ,
sátortábor itt az élet,
ne tűrd nyakadon az igát!
Az ég hősnek lásson téged!" (Longfellow)
 
L

lui_ego

Vendég
TRURL ÉS KLAPANCIUSZ HÉT UTAZÁSA ÚJABB PÓTUTAZÁS avagy Trurl mint szaktanácsadó

TRURL ÉS KLAPANCIUSZ HÉT UTAZÁSA
ÚJABB PÓTUTAZÁS avagy Trurl mint szaktanácsadó

Nem messze innét, a fehér nap alatt, a méregzöld csillagon túl éltek az acélkák, boldogan és bátran, mert semmitől sem féltek; se hamis elvektől, se a rossz nyelvektől, se fekete búbánattól, se a fehér éjszakától, se anyagtól, se antianyagtól, mert övék volt a gépek gépe, a cifra pitykés, átviteles, minden módon tökéletes; benne laktak és rajta és alatta és fölötte, mert rajta kívül semmijük sem volt – először az atomokat totojgatták, aztán az egészet szépen összerakták, amelyik nem illett a helyére, átalakították – és remekül ment a dolguk. Minden acélkának megvolt a maga villásdugója és konnektora, és mindegyik ellátta a maga dolgát, vagyis azt csinálta, amit akart. Nem irányították a gépet, az sem őket, hanem szépen segítették egymást. Az egyik gépész volt, a másik géplakatos, a harmadik gépszerelő, a negyedik masiniszta, dolguk volt elég, ragyogott rájuk az ég, álomba ringatta őket az éjszaka vagy a napfogyatkozás, de az utóbbi csak ritkán, hogy meg ne unják. Ám egy szép napon a méregzöld csillag mögül a fehér naphoz repült egy gonosz üstökös-némber, kegyetlen és csalfa, hosszú a csóvája, kékes a ruhája, kék kalap a fején: csupa ciánhidrogén. És valóban, orrfacsaró szag áradt belőle. Megérkezett, és azt mondta: – Először is megemésztelek benneteket lángjaimmal, aztán majd meglátjuk.
Nézték, nézték az acélkák: a fél eget eltakarta, atomtűzből volt a farka, hihetetlen mezonbőség, rettenetes lett a hőség, ház nagyságú atomok, tűzokádó protonok, áció, báció, szörnyű perturbáció… – Lám, lám, kiskomám, ti lesztek a vacsorám. – Mondták neki: – Kérem szépen, itt valami tévedés van, mi vagyunk az acélkák, mi semmitől sem félünk, se hamis elvektől, se a rossz nyelvektől, se fekete búbánattól, se a fehér éjszakától, mert miénk a gépek gépe, cifra pitykés, átviteles és teljesen tökéletes; eredj hát szépen haza, üstökösné asszony, amíg jó dolgod van.
Őnagysága ekkor az egész egükre rátehénkedett, és sütött-fűtött, főzött-tűzött, úgyhogy még a holdjuk is összesült, megpörkölődött, és mind a két szarva felkunkorodott, igaz ugyan, hogy elég ócska, repedezett, apró hold volt, de hát azért is kár. Nem is szóltak többé semmit, hanem fogtak egy nagyon erős mezőt, csomót kötöttek mind a négy sarkára, és bekapcsolták: beszéljenek helyettük a tények. Lett nagy recsegés-ropogás, az ég tüstént kivilágosodott, az üstökös-némberből csak egy kupac salak maradt – és azontúl megint nyugodtan éltek.
Ám egy idő múlva megint megjelent valami. Repülve jött, nem lehetett róla tudni, hogy micsoda, de olyan borzasztóságos volt, hogy azt se tudták, merről nézzék, mert a túlsó oldala még rémesebb volt. Odarepült, leszállt, megült a legmagasabb potenciálhegyen, aztán csak ül, csak ül, nehéz, mint a kórság, és meg se moccan. De átkozottul zavarja őket.
Ezért a közelebb állók meg is szólították: – Halló, kérem, itt valami tévedés van, mi vagyunk az acélkák, mi semmitől sem félünk, nem bolygón lakunk, hanem a gépben, és nem akármilyen gépben, mert ez itt a gépek gépe, cifra pitykés, átviteles, mindenképpen tökéletes, szóval eredj haza, te izé, amíg jó dolgod van.
Az izé nem szólt semmit.
No hát erre, hogy túl nagy hűhót ne csapjanak a dologból, elküldtek egy kicsi, de egészen icipici, formás kis rémisztőgépet: majd eliszkol az izé, és akkor békesség lesz.
Ment, mendegélt a rémisztőgép, belsejében zúgtak-búgtak a programjai, egyik rémisztőbb, mint a másik. Odért – és valahogyan se nem rémiszt, se nem hajmereszt! Ettől ő maga ijedt meg kissé, nézett, nézett – az izé meg oda se bagózott. Megpróbáita még egyszer, másik fázissal, de már sehogy sem ment; meggyőződés nélkül rémisztgetett.
Látták az acélkák, hogy mást kell csinálni. Azt mondták:
– Nosza, jöjjön a nagyobb kaliber, olajmotorral, differenciálművel, univerzális visszacsatolással, és rúgjon is, de erősen. Hogy elég lesz-e? Nyugi, nyugi, acélfia, ez már atomenergia.
Elküldték az univerzális, dupla differenciálműves masinát, elöl ült a masiniszta, de még ez sem minden, mert biztonság kedvéért a tetején utazott a kis rémisztő gép is. Odagurult a masina szép csendesen, hangtalanul, mivel olajmotorral járt, nekirugaszkodott, és elkezdte a visszaszámolást: öttel kezdem, de jön a nulla, ha jön a nulla, itt a hulla! Most már négy, lélegzetet végy, itt van a három, a végedet várom, most jön a kettő, tektonikus teknő, no még ez az egy, tovább nem is megy, zérus avagy nulla, te legyél a hulla! Bumm! – és fényes gombafelhők nőttek körös-körül, felforrott az olaj, kiugráltak a fogaskerekek, a masiniszta kinézett a kisablakon, kereste a hullát; de nyavalya volt ott, nem hulla, az izé meg csak meg se rezzent.
Összedugták a fejüket az acélkák, addig-addig tanakodtak, míg építettek egy gépet, az épített egy szupergépet, az meg épített egy hiperszupergépet, de akkorát, hogy a közelebbi csillagoknak hátrább kellett húzódniuk. Ebbe a legnagyobbikba belerakták azt az olajmotorosat, az egésznek a közepébe pedig a rémisztőgépet, mert ez már nem volt tréfadolog.
Felfújta magát a hiperszupérgép, és hű, mekkorát dörrent! Lett nagy mennydörgés, robbanás, valami szanaszét repült, nőtt akkora gomba, hogy az egész óceánból gombalevest lehetett volna főzni, lett olyan sötétség, hogy csak úgy csikorgott a foguk között, de olyan irdatlan sötétség, hogy még azt sem tudták, kinek a foga között csikorog. Aztán kivilágosodott, körülnéztek az acélkák: semmi, de semmi eredmény, csak a három masina hevert miszlikbe aprítva.
Most aztán már igazán nekigyürkőztek, elvégre – azt mondják mindannyian gépészek és masiniszták vagyunk, és miénk a gépek gépe, cifra pitykés, átviteles, mindenképpen tökéletes, hát hogy szállhat vele szembe az a ronda izé, ami ott ül és ide se bajszint?
Építettek hát egy félelmetes faltörő tököt: az majd indáival csendben odakúszik, ártatlanul mosolyogva, kedélyesen kacsingatva gyökeret ereszt, szépen körülnövi az izét, aztán hipp-hopp, felrobban, és akkor vége a nyomorultnak. Minden úgy is történt, ahogyan előre látták, csak a legvége nem stimmelt, és minden maradt a régiben.
Most már nagyon kétségbe estek, és ráadásul továbbra sem tudták, mi ez az izé, mert így sohasem jártak. Nosza, elrendelték az általános mozgósítást, egész nap a fejüket törték, egymás után gyártották a különféle gyilkos szerkentyűket, ravaszabbnál ravaszabb izériasztókat, nemtudommiölőket és valamielhárítókat, hátha valamelyik végre elrebbenti, megharapja, felrobbantja vagy lenyeli. Próbálkoztak minden módon, de hiába. Már csak úgy remegett a nagy sürgés-forgástól a gépek gépe, de semmi sem használt. Végül aztán elcsüggedtek, kifogytak az ötletekből, már igazán nem tudták, hogy mihez foghatnának, s akkor egyszerre csak látják: repülve jön valami. Lovasnak látszik, de nem lehet az, mert a lónak nincs kereke; akkor nyilván kerékpár, de a kerékpárnak nincsen orra; eszerint biztos rakéta, de a rakétának nincsen nyerge. Egyszóval nem tudni, mi jön, de azt már látni, ki ül a nyeregben: daliásan nyargal, mint aki odanőtt a nyeregbe, vidáman integet, egyre közeledik – ejha; hisz ez maga Trurl, a híres mérnök, sétalovagláson, vagy újabb utazáson; már messziről látni rajta, hogy rendkívüli elme.
Közeledik, leszáll hozzájuk, körülállják, megszólítják:
– Mi vagyunk az acélkák, miénk a gépek gépe, cifra pitykés, átviteles, mindenképpen tökéletes, atomokat totojgattunk, mindent szépen összeraktunk, semmitől sem félünk, se hamis elvektől, se a rossz nyelvektől, de iderepült egy izé, csak ül, csak ül, és meg se moccan.
– Próbáltátok már megijeszteni? – kérdezi kegyesen Trurl.
– Próbáltuk a rémisztőgéppel, az olajmotoros géppel meg a hiperszupergéppel, hegyoldalnyi atomokkal, tűzokádó protonokkal, neutrinóval, mézerekkel, rettenetes lézerekkel, de nem használt semmi.
– Semmiféle gép, azt mondjátok?
– Semmiféle, kérem szépen.
– Hm, ez érdekes. És tulajdonképpen micsoda ez az izé?
– Azt nem tudjuk. Csak jött, iderepült, nem tudni, hogy micsoda, de olyan borzasztóságos, hogy azt se tudjuk, merről nézzük, mert a túlsó oldala még rémesebb. Repülve jött, leült, nehéz, mint a kórság, és azóta ott ül. Minket meg marhára zavar.
– Tulajdonképpen nincs sok időm – jegyzi meg Trurl –, legfeljebb szaktanácsadóként maradhatok nálatok egy darabig. Akarjátok?
Az acélkák persze akarják, és rögtön kérdezik, mit hozzanak – mezonokat, fotonokat, rettenetes pofonokat, atombombát, mérges gombát, hentesbárdot, alabárdot, záptojást vagy karalábét? Vagy a vendégnek egy kávét? Mindjárt hozza a gépírónő.
– Kávét hozhat a gépírónő – helyesel Trurl –, de szolgálati célokra. Ami a többit illeti, azokat mellőzhetjük. Ha már se a rémisztőgép, se a hiperszupergép, se a faltörő tök nem használt, akkor egészen más, lineáris, archivális és ezért teljesen fatális módszerekre van szükség. Még sohasem hallottam olyan esetet, hogy az átalányi lerovás ne segített volna.
– Hogyan tetszett mondani? – kérdezik az acélkák, de Trurl magyarázat helyett folytatja:
– Egészen egyszerű a módszer, csak papírra, tintára, pecsétekre, űrlapokra, bélyegzőkre, ablakocskákra, kiskanálra és poharakra van szükség, mert a kávé már itt van, no meg egy kézbesítőre. És valami írószerszámra. Akad?
– Hogyne! – És nyomban hozzák.
Trurl leül és diktál a gépírónőnek: „Tudomásulvétel végett értesítjük, hogy a GRMB Bizottság 7 per 2 per KK per 405 ügyiratszámú rendelkezvényének hatálybalépésével ezen közigazgatási körzetben eszközölt tartózkodása a folyó év XVIII. hó 19. napján kelt 199 per 407 A számú szabályrendelet értelmében nemkívánatosnak minősíttetvén, a DVKF 67. sorszámú körlevele 1478 per 2 pontjában foglaltak szerinti lerendezés folyamatba tétetik. Jelen határozat alól fellebbezés eszközölhető a Bizottság Elnökségéhez címezve huszonnégy órán belül.”
Trurl néhány bélyegzőt és pecsétet ütött az iratra, beiktatta a Kézbesítőkönyvbe, megnyitotta a Nyugtatványozási Rovatot, és így szólt:
– Vigye el azonnal a kézbesítő.
El is vitte, jó darabig nem tért vissza, aztán megérkezett.
– Átadtad? – kérdi Trurl.
– Átadtam.
– Hol az átvétel nyugtázása?
– Itt, ebben a rubrikában. És itt a fellebbezés is. Trurl átveszi a fellebbezést, és anélkül hogy elolvasná, azonnal visszaküldi, csak előbb egész szélességében keresztben ráírja:
„Szabályszerű mellékletek csatolásának elmulasztása miatt nem vétetik figyelembe.” És olvashatatlanul aláfirkantja.
– Most pedig munkára! – szól.
Leül és ír, az acélkák kíváncsian nézik, semmit sem értenek, mi ez itt és mi lesz.
– Hivatal – mondja Trurl. – És ugyancsak lesz, mert már el is kezdődött.
A kézbesítő egész nap ide-oda futkos, Trurl határozatokat küld ki, iktat, nyugtat, érvénytelenít, a gépírónő szorgalmasan kopog, és lassacskán egész hivatal keletkezik körülöttük, ügyintézők, aktakötegek, előadók, gemkapcsok, fekete könyökvédők, dossziék, iratrendezők, kávéfőzők, „Belépni tilos” és „Házon kívül vagyok” táblák, űrlapok, folyamodványok, hajnaltól napestig egyre több irkafirka, a gépírónő már eszeveszetten kopog, és minden tele van kávéval meg szeméttel. Aggódnak az acélkák, mert nem értenek semmit, Trurl pedig sorra küldi a felszólításokat és sürgetéseket, kézbesítésre, postázásra, portózásra, elismervény ellenében eszközlendő átvételre, vagy a legrémesebb módon: átalányi lerovásra; már személyi kontókat is nyitott, bennük csupa nulla – de azt mondja, ez csak egyelőre van így. Bizonyos idő múlva látni, hogy az izé már nem is olyan rémes, különösen felülről: istenuccse, hogy kisebb lett! De igazán, szemlátomást zsugorodik! És kérdezik az acélkák Trurltól, hogy most mi lesz.
– Kéretik nem zavarni az ügyintézőt! – feleli. És bélyegez, aláír, csatol, mellékleteket számol, fellebbezéseket küld vissza, közben a kávéját issza, nyakkendőjét leveti, az ügyfelet kéreti, ebédszünet három óra, ne üljön rá a pókhálóra, öt példányban kitölteni, hét dossziét megtölteni, végrehajtási utasítás, megvesztegetési kísérlet, erről még hiányzik a tömbbizalmi pecsétje.
És a gépírónő kopogtat: „Hivatkozással a 16 per B per 694 ügyiratszámú engedély bemutatásának elmulasztására az A.B.C.Gr. Km. Bizottság folyó év folyó hó folyó napi rendelkezése értelmében ezennel foganatosítjuk az ön Kir. Ugat. Ásának haladéktalan folyamatba tételét a Puk. Kadj. Meg 27. paragrafus 6. cikkely értelmében az XYV hatóság joghatályos döntvénye alapján. Jelen határozat alól fellebbezés nem eszközölhető.”
Elküldi a kézbesítővel, aztán zsebre teszi az átvételi elismervényt. Majd feláll, és kezdi sorra kidobálni a kozmoszba az íróasztalokat, pecséteket, iratrendezőket és a kávét. Csak a gépírónő marad.
– Jaj, mit tetszik csinálni? – kiabálják az acélkák, akik közben már egészen megszokták a dolgot. – Hogy szabad ilyet tenni?!
– Nyugalom, barátocskáim – feleli. – Inkább oda nézzetek!
És csakugyan, mire odapillantanak a potenciálhegyre – üres a helye, nincs ott senki, mintha soha nem is lett volna. De hát hová lett, hogyan tűnt el? Elmenekült szégyenében, mert már olyan picire ment össze, hogy a kézbesítő csak nagyítóval találta meg. Odafutnak, keresik a nyomát, de csak egy kissé nedves helyet találnak, valami odacsepegett, nem tudni, milyen alkalomból, azon kívül sehol semmi.
– Éppen így terveztem – szól Trurl. – Elég egyszerű volt az ügy, barátaim; mikor átvette az első végzést, és aláírta a kézbesítőkönyvet, máris elveszett. A Büro-Krá-Cia nevű csodagépet alkalmaztam; mert amíg a kozmosz kozmosz, senki sem állhat neki ellen.
– No jó, de miért kellett kidobálni az aktákat és kiönteni a kávét? – nyűgösködtek.
– Hogy benneteket is meg ne egyen a gép! – feleli Trurl. Maga mellé ülteti a csinos gépírónőt, s elrepül, barátságosan integetve – és mosolya ragyog, mint a csillag.
 
L

lui_ego

Vendég
kedvenc versem

SZABÓ LŐRINC
ARDSUNA ÉS SIVA

– Mit nyavalyogsz, hogy kegyetlen az élet,
hogy megszakadsz s mégsem elég a pénzed
és hogy a harcot nem birod tovább?
Kár sírni, fájni, megmondtam ezerszer.
Mégis esztelen álmokba menekszel,
idillt akarsz, henye elégiát?

– Ne bánts, ne gyalázz. Fáradtan, hitetlen
megtettem én már, amit megtehettem,
talán többet is, bár keservesen,
és ha én a boldog idillre vágyom,
azért vágyom rá, mert e vad világon
csak benne nem volt részem sohasem.

– Nem is lesz soha. Mit gondolsz, ki boldog?
Ha farkas lennél, jobb volna a dolgod?
S ha fű volnál vagy katicabogár?
Ami él s mozog, mind úgy küzd, ahogy te
és nem lesz könnyebb kedvedért, sehogyse
lesz szelídebb a rettentő szabály.

– Volnék bestia, könnyű volna ölnöm,
volnék fűszál, lapúlhatnék a földön,
és ha bogár, szárnyam megmentene.
– Volnál csak az, látnád, amit ma nem látsz:
a mindenség két fele falja egymást
és az idill szörnyekkel van tele.

– De legalább nem tudnám, mit cselekszem!
– A szorongás csak ott volna szivedben!
– Nincs biztonság? – Sehol az ég alatt!
– Mi kéne hozzá? – Hogy te légy az isten.
– Mást mondj, olyat, ami nem lehetetlen.
– Megmondtam már: vállald a sorsodat!
 
L

lui_ego

Vendég
ismeretlen szerző

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"><meta name="ProgId" content="Word.Document"><meta name="Generator" content="Microsoft Word 12"><meta name="Originator" content="Microsoft Word 12"><link rel="File-List" href="file:///C:%5CDOCUME%7E1%5CDELLQU%7E1%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_filelist.xml"><link rel="themeData" href="file:///C:%5CDOCUME%7E1%5CDELLQU%7E1%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_themedata.thmx"><link rel="colorSchemeMapping" href="file:///C:%5CDOCUME%7E1%5CDELLQU%7E1%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml"><!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:TrackMoves/> <w:TrackFormatting/> <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone> <w:punctuationKerning/> <w:ValidateAgainstSchemas/> <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid> <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent> <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText> <w:DoNotPromoteQF/> <w:LidThemeOther>HU</w:LidThemeOther> <w:LidThemeAsian>X-NONE</w:LidThemeAsian> <w:LidThemeComplexScript>X-NONE</w:LidThemeComplexScript> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables/> <w:SnapToGridInCell/> <w:WrapTextWithPunct/> <w:UseAsianBreakRules/> <w:DontGrowAutofit/> <w:SplitPgBreakAndParaMark/> <w:DontVertAlignCellWithSp/> <w:DontBreakConstrainedForcedTables/> <w:DontVertAlignInTxbx/> <w:Word11KerningPairs/> <w:CachedColBalance/> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> <m:mathPr> <m:mathFont m:val="Cambria Math"/> <m:brkBin m:val="before"/> <m:brkBinSub m:val="--"/> <m:smallFrac m:val="off"/> <m:dispDef/> <m:lMargin m:val="0"/> <m:rMargin m:val="0"/> <m:defJc m:val="centerGroup"/> <m:wrapIndent m:val="1440"/> <m:intLim m:val="subSup"/> <m:naryLim m:val="undOvr"/> </m:mathPr></w:WordDocument> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" DefUnhideWhenUsed="true" DefSemiHidden="true" DefQFormat="false" DefPriority="99" LatentStyleCount="267"> <w:LsdException Locked="false" Priority="0" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Normal"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="heading 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 7"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 8"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="9" QFormat="true" Name="heading 9"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 7"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 8"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" Name="toc 9"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="35" QFormat="true" Name="caption"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="10" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Title"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="1" Name="Default Paragraph Font"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="11" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtitle"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="22" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Strong"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="20" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="59" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Table Grid"/> <w:LsdException Locked="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Placeholder Text"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="1" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="No Spacing"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Revision"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="34" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="List Paragraph"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="29" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Quote"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="30" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Quote"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 1"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 2"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 3"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 4"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 5"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="60" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Shading Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="61" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="62" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Light Grid Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="63" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="64" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Shading 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="65" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="66" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium List 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="67" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 1 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="68" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 2 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="69" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Medium Grid 3 Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="70" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Dark List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="71" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Shading Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="72" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful List Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="73" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" Name="Colorful Grid Accent 6"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="19" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtle Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="21" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Emphasis"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="31" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Subtle Reference"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="32" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Intense Reference"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="33" SemiHidden="false" UnhideWhenUsed="false" QFormat="true" Name="Book Title"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="37" Name="Bibliography"/> <w:LsdException Locked="false" Priority="39" QFormat="true" Name="TOC Heading"/> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><style> <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:238; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> </style><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} </style> <![endif]-->[FONT=&quot]Soha ne tartsd vissza a szellentést, mert végigfut a gerinceden, be
az agyadba, és innen jönnek a szar ötletek.[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
 

Mrobi

Új tag
Adjon az Isten
szerencsét,
szerelmet, forró
kemencét,
üres vékámba
gabonát,
árva kezembe
parolát,
lámpámba lángot,
ne kelljen
korán az ágyra hevernem,
kérdésre választ
ő küldjön,
hogy hitem széjjel
ne dűljön,
adjon az Isten
fényeket,
temetők helyett
életet -
nekem a kérés
nagy szégyen,
adjon úgyis, ha
nem kérem.

Nagy László: Adjon az Isten
 

olimpia

Új tag
Tudod a szépet -
megvan a rút.
Tudod a jót -
megvan a rossz.
Van és nincs egymást kibontja,
nehéz és könnyű egymást alkotja,
hosszú, rövid egymásnak látja.
Magas és mély egymást mutatja,
hang és zene egymást befonja,
előbbi, későbbi egy mást adja.
A bölcs:
tett nélkül cselekszik,
szavak nélkül tanít;
a dolgok előlépnek,
ő nem vonakodik.
Meg nem tart,
meg nem ragad,
nem félt
s minden vele marad.
 

nofre

Adminisztrátor
Fórumvezető
"Mit ér, ha nagy vagy,
gigászi nagy,
ha birodalmak
császára vagy,
de bús szivedben
örök a fagy?"


(Andersen)
 

vighkata

Utolérhetetlen :) – moderátor
Van hogy nincs

Ne kérj arra, hogy a tiéd legyek,
füttyszóra, hiába hívsz, már nem megyek.
Ne szédíts, ne csábíts, ne vakíts el,
szemembe port ne hints.
Van, hogy van szerelem,
de van hogy nincs.
Beléd szerettem, de más tűnt fel a színen
és Te félredobtál, összetörted szívem.
Tudod, hogy számomra még mindig
Te vagy a legnagyobb kincs?
Van, hogy van igazság,
de van hogy nincs.
Hogy helyesen döntök-e, nem tudom,
de reménytelen szerelmemet feladom.
Ostoba szavakat, ha elválunk,
ne mondj, nem kell. Csak ints!
Van, hogy van búcsú,
de van hogy nincs.
Tudtad, hogy most is rád gondolok folyton?
Mély bánatomat alkoholba fojtom.
Keserű vodka felett kesergő
könnyes szembe lógó tincs.
Van, hogy van boldogság,
de van hogy nincs.
Miért van az hogy soha senkim sincs?
Van hogy van remény rá,
de van hogy nincs.




Ismeretlen szerző
 

nofre

Adminisztrátor
Fórumvezető
KIS MESE
"- Ó - mondta az egér -, a világ napról napra zsugorodik. Először olyan tágas volt még, hogy féltem, elfutottam, és boldog voltam, hogy végre jobbra-balra a távolban falakat láttam, ám e hosszú falak olyan gyorsan haladnak egymás felé, hogy ez már az utolsó szoba, és ott a sarokban a csapda, amelybe futok.
- Csak futásod irányán kell változtatnod - mondta a macska, és felfalta."


(Franz Kafka)
 

nofre

Adminisztrátor
Fórumvezető
Részlet Stanislaw Lem: Kiberiáda gyöngyszeméből

...
- Írjon kiberotikus verset! - ragyogott fel hirtelen. - Legfeljebb öt sor legyen, de szóljon szerelemről, árulásról és halálról, a néger kérdésről és a nimfomániáról, legyen benne a bonyolult női lélek extrém konfliktushelyzetben történő meghasonlásának ábrázolása, a középkori feudális viszonyok és erkölcsök maró bírálata, rímeljen, és minden szó k betűvel kezdődjön!
- És a végtelen automaták általános elmélete ne legyen benne? - horkant fel a vérig sértett Trurl. - Ilyen hülye feltételeket nem lehet szab...
De elakadt a szava, mert az egész csarnokot betöltő, bársonyos bariton máris megszólalt:

Kóbor kaffer kószál királylány kertjében.
Királylány kacéran kacsint kéjvágyó kedvében.
Kapj karodba, kaffer! Király kinéz, kiált:
Katonák! Kürtszó, kivégzés. Királylány kacag kuszán.
Kegyetlen kor! Kicsapongó, koronás kurtizán!


- No, mit szólsz? - tette csípőre a kezét Trurl, Klapanciusz viszont már károgott is:
- Most pedig g betűvel! Szonettet a lényről, amely gondolkodó és gondtalan, erőszakos és kegyetlen, tizenhat csapágya, három szárnya és négy festett bőrőndje van, mindegyik bőröndben ezer tallér Berengár király profiljával és két palotával, legyenek cikcakkos fogai és...

Gigászi gőgös gondolat...

- kezdte a gép, de Trurl a pulthoz ugrott, megrántotta a főkapcsolót, és testével állva el az utat, fojtott hangon felkiáltott:
- Elég legyen ezekből a badarságokból! Nem tűröm, hogy a gépem aprópénzre váltsa a tehetségét! Vagy tisztességes verset rendelsz, vagy befejeztük!
...
 
L

lui_ego

Vendég
A számítógép metakommunikációja

A kommunikáció, mely alatt - leszűkítve a fogalom lehetséges és
használatos körét - értsük most az `emberek közötti` információcserét,
széles sávú átvitelhez hasonlít. E széles sáv közepén helyezkedik el
a nyelv eszközeivel megvalósuló jelfolyam, melyet nevezzünk direkt,
vagy felszíni kommunikációnak. Mellette, alatta, felette eltérő
jellegű, fizikai megvalósulású információfolyamok haladnak az adótól
a vevő felé, ezeket hordozzák a metakommunikációs eszközök.

A vevőhöz a `teljes` információ csak a fenti átvitel `teljes`
spektrumával jut el, amennyiben akár az egyik, akár a másik sérül,
blokkolódik, zaj nyomja el, torzult információ jut át. (Ez egyébként
elkerülhetetlen, és negatív hatásának kiküszöbölésére az eltérő
jellegű információfolyamok nem mozaikszerűen, hanem szükségképpen
átfedésekkel adják ki a teljes információt.)

A direkt és a metakommunikáció között kiegyenlítődési tendencia
érvényesül. Az átvitel során az adó arra törekszik, hogy a lehetséges
minimumra csökkentse az átvitel erőforrás-felhasználását. Az adott
körülmények között használható metakommunikációs eszköztár határozza
meg, hogy a közlendő mely részeit `szükséges` nyelvi eszközökkel
továbbítani, illetve mely részeit `lehetséges` elhagyni vagy a
metakommunikációs formák valamelyikével eszközök segítségével
közölni.

Nézzünk egy egyszerű példát ennek megvilágítására:

A tanító felelésre szólít egy tanulót.

- Felelj! - mondhatja, ha kettesben van a tanulóval.

- Te felelj! - mondhatja, ha több tanuló van, és közben az ujjával
mutatja, hogy kire gondol.

- Jancsi feleljen! - mondja, ha rádiós vagy telefonos távoktatás
folyik.

Az első esetben elhagyhatta az alanyt a mondatban, mert a közlés így
is egyértelmű volt. A második esetben személyes névmással fejezhette
ki az alanyt, mert azonos fizikai közegben tartózkodtak, és ennek
következtében kézmozdulattal pontosíthatta a személyes névmás
használata során fellépő bizonytalanságot. A harmadik esetben az
azonos fizikai közeg már csak részben volt meg, csak hallják, de nem
látják egymást a résztvevők, ekkor a metakommunikáció már nem segít,
a mondat alanyát pontosan meg kell adnia.

A kommunikáció és a metakommunikáció viszonyát, mint látni fogjuk, a
direkt kommunikáció fizikai formája alapvetően meghatározza. Tekintsük
át először ezért a kommunikációs formáknak a jelen taglalás számára
kialakított felosztását.


A kommunikáció alapformái
-------------------------

A nyelvi kommunikációnak négy alapformáját különböztetem meg
feltételesen, hozzátéve, hogy ez már a felosztás második szintje.
(Az első szint a beszéd és az írás, az alábbiakban látható további
szintek végsősoron az írás alfajai, azonban teljesen eltérő a
metakommunikációs spektrumuk, ami indokolja, hogy itt és most
külön kategóriaként tárgyaljuk őket.) A négy forma a

- szóbeli kommunikáció;
- a (kéz)írásos kommunikáció
- a nyomtatott kommunikáció és
- a számítógépes kommunikáció.

A kommunikációs formáknak ez a sorrendje megfelel a keletkezésnek,
így történelmi szempontot is közvetít. Ez a történelmiség azonban
figyelmen kívül hagyható, mert a kommunikációs korok nem úgy váltják
egymást, mint az évszakok. Egyrészt még egyetlen új kommunikációs
forma sem semmisítette meg az elődjét. A szóbeliség az írásbeliség
feltalálása után is fennmaradt, ugyanígy a kézírás is a könyvnyomtatás
feltalálása után, és a Gutenberg-galaxis szétrobbanásáról szóló
Cassandra-jóslatoknak sincs sok jogalapjuk: a könyv az elektronikus
médiumok elterjedése miatt nem fog eltűnni. Másrészt viszont egy
új forma óhatatlanul megváltoztatja a korábbiakat, s ha a szóbeli
kommunikációt vizsgáljuk, biztosak lehetünk benne, hogy az más,
mint az abszolút analfabétizmus korában.


A beszéd kora
.............

Kezdetben volt a szó. A mai ember számára azonban már szinte
elképzelhetetlen az a helyzet, amikor csak a `szó` létezett. Az
írásbeliség annyira régi, hogy szinte örökkévalónak képzeljük.
Marshal McLuhan az írás előtti kort az őskáoszhoz hasonlítja, mely
"... korlátlan, iránytalan, határtalan, az elme sötétsége, az érzelem,
az ősi intuíció maffiája által uralt világ. A beszéd ennek a sötét
mocsárnak a társadalmi térképe."[1] Ez a végletes, metaforikus
megállapítás - azon túl, hogy jól tükrözi McLuhan enyhén bombasztikus
stílusát - számunkra azért hasznos, mert érezhetővé teszi az
elképzelhetetlent. Thienemann lényegesen szabatosabb, amikor a
beszéd és az írás között az időbeliség és a térbeliség különbségét
fogalmazza meg (Az írás a nyelvnek az a formája, amely "az időben
elhangzott mondatot a térben jelekkel megrögzíti, és a beszélő
embertől elválasztott objektív és látható valósággá teszi.")[2].
Ez a pontos, és mondjuk meg triviális különbségtétel ("verba
volant, scripta manent") valahogy azt érzékelteti, hogy az abszolút
analfabétizmus korában az emberek tökéletlenek voltak, tökéletlen
világban éltek. Nem késztet annak felismerésére, hogy az írás
feltalálásával az ember és az idő viszonya változott meg. Thomas
Mann szerint Egyiptom fiai ezt a kort úgy emlegetik, hogy "Szét
napjaiban", utalva arra, hogy Szét isten, miután Uzirit "végképp
meggyilkolta,... az áldozat most ... az örökkévalóság királyaként
az alvilágban uralkodik"[3], s minden dolgaink kezdete
kinyomozhatatlanul elmerül az őshomályban.

Az írás feltalálása előtt minden egyetlen Jelen volt.


Az írás kora
............

Thienemann így fogalmaz: "Az írás láthatóvá teszi a nyelvet, és ezzel
sokkal tökéletesebben, mint a szóhagyomány mnemotechnikai támaszai,
az ismétlés, az alliteráció vagy a variáció, maradandóvá tudja
rögzíteni a nyelvi kifejezést. Az írott betű hatalma abban rejlik,
hogy a pillanatnyilag elhangzó és elmúló beszédet kiragadja az idő
múlandóságából..., a térnek és időnek ismeretlen messzeségeibe
elhangzóvá fokozza."[4]

Az író ember így feltalálta a jövőt, hiszen mikor jellel rögzített
egy közlést, arra kellett gondolnia, hogy az adás és a vétel között
nagyobb idő fog eltelni, mint amennyit a hétköznapi emlékezet
áthidalni képes. És miután az első írás teljesítette funkcióját,
azaz valamennyi idő után valaki elolvasta, megszületett a múlt is.
(Nyilván ekkor zuhant Uziri az alvilágba, s teremtette meg birodalmát,
az örökkévalóságot.)

Látni fogjuk azonban, hogy a tér és az idő ilyetén összeházasítása új
korlátokat is szül.

Az író ember csak lassan és bizonyos értelemben csak részben szakadt
el a szóbeliségtől. Nemcsak arról van szó, hogy kevesen írnak, bár ez
is jelentős tényező, hanem arról, hogy aki ír, az is diktál magának,
aki olvas, kiejti a szavakat. A történelmi fejlődés ebben az esetben
is tükröződik az egyed fejlődésében. A kisgyerek néhány év alatt eljut
odáig, hogy képes legyen némán olvasni-írni. Bizonyosak lehetünk
azonban abban, hogy nincs olyan (felnőtt) ember, akinek tudatában
ne jelenjen meg minden írás mögött a hang.


A nyomtatás kora
................

Korunk divatja a könyvnyomtatás feltalálása óta eltelt korszakot
Gutenberg-galaxisnak nevezni (és fájdalmas könnyekkel elsiratni).
Pedig nem csillagrendszer ez, hanem csak az írás által szült idővilág
egy bolygórendszere, mely születik és elpusztulhat, és a megszületett
idő (a múlt és a jövő) persze tovább él, új napokat és bolygókat
teremtve. Ez nem jelenti persze azt, hogy ne lenne korszakos esemény
a könyvnyomtatás feltalálása, és ne fenyegetne tragédiával a pusztulás
veszélye.

A nyomtatott könyv talán nem is akart minőségi különbséget hozni a
kézírás technikájával készült kódexekhez képest. Thienemann idézi
azt a mendemondát, hogy Gutenbergnek esze ágában sem volt "galaxist
teremteni", egyszerű hamisító volt, akinek első termékeit bizonyos
Johann Fust `kéziratként` értékesítette.[5]

Ami itt korszakos, az a szóbeliség háttérbe szorítása. Mint már szó
volt róla, az emberek nagyon sokáig, mondhatnánk a nyomtatott könyv
elterjedéséig általában úgy olvastak, mint az elemisták, hangosan,
és a kéziratos könyv is arra szolgált, hogy közösségben, hangosan
olvassák.

Ehhez képest jelent forradalmat a könyvnyomtatás, ugyanis "a hallgatók
közösségéből az olvasók társadalma lesz". [6]

A könyvnyomtatás feltalálása az individuum előtérbe kerülését, mi
több, dominálását hozta. "... a saját-olvasás kora óta határtalan
megnövekedett az egyes ember szellemi függetlensége" - így folytatódik
az előbbi idézet. McLuhan a nyomtatott könyvet a XVI. század
vallásháborúi, a nacionalizmus szülőjének tekinti.[7] Az összefüggés
- ha nem is egyértelműen ilyen irányú - de nyilvánvaló. Az is jogos
megfogalmazás, hogy a személyiség előtérbe kerülése, ami kétségtelenül
a humanizmus és a reneszánsz korának terméke, "objektív szükségletté"
tette, hogy a műveltség terjesztése ne korlátozódjék az azonos
akusztikus térbe vonható közösségekre, individualizálódjék. Ez csak
a sokszorosítás feltalálásával vált lehetővé. A nyomtatott könyv
feltalálása a döntő forradalmi változást a tanulás terén hozta,
hiszen lehetővé vált, hogy ki-ki a maga sarkába bújva a saját könyvét
olvassa, és közben a saját gondolatait fejlessze ki. Ez a tanulási
technika az intellektuális teljesítmény nagymértékű fokozódásával
járt.


A könyvnyomtatás után
.....................

Amikor McLuhan kitalálta a Gutenberg-galaxis robbanásának metaforáját,
nem gondolt a számítógépre. Nem gondolt azért, mert 1962-ben, amikor
a hasonló című könyve[8] megjelent, még korántsem volt világos,
előre látható a számítógép szerepe a tömegkommunikációban.

Ray Bradbury, aki párhuzamosan gondolkodott McLuhannel, a `Fahrenheit
451`-ben a könyv haláláért a televíziót teszi felelőssé. Hasonló
gondolatokat fedezhetünk fel Orwellnél is. Vegyük észre, hogy a
lényeg itt nem a technika megjelenésén, annak romboló hatásán
van. Ezek a szerzők felismerték a tömegkommunikáció szerepét a
tömegmanipulációban, és teljes joggal rávetítették a kor politikai
mozgalmaira. Az elektronikus eszközök a totális, vagy totalitásra
törekvő állam kezében alkalmasak arra, hogy az emberiséget
visszavezessék a könyvnyomtatás feltalálása előtti korba,
visszafordítja a szellem individualizálását és megteremti
azt a boldog állapotot, amelyet Lao Ce [9] így ír le:

"Nehéz vezetni a népet,
ha már az együgyűségből kilépett.
Ezért
az ország tudással kormányzása:
az ország kirablása;
együgyűséggel kormányzása:
az ország boldogsága."

A rádió és a televízió felelevenítették a középkor tanulási
módszereit: az ismételgetést, a rímet, az alliterációt és egyéb
mnemotechnikai módszereket, lehetővé téve, hogy az emberek ne
azt jegyezzék meg, amire nekik van szükségük, hanem azt, amit el
akarnak velük hitetni. A kérdés persze az, hogy mi az esélye az
egyszer elveszített ártatlanság visszaszerzésének.

Szinte természetes, hogy a számítógépet, amelyik bizonyos értelemben
folytatása, leszármazottja, és technikai értelemben a hasonmása is a
televíziónak, a gépek és számok iránt kevéssé érzékeny humán próféták
nem tudják megkülönböztetni a többi elektronikus médiumtól. Figyelmen
kívül hagynak két eltérést: a számítógép és az egyén viszonyát, és a
számítógép és a szöveg viszonyát.


A számítógép kora
.................

Ha a számítógépet a fenti gondolatmenetbe akarjuk illeszteni,
legelőször azt kell tisztázni, hogy nem könyvpótlékként találták
fel, és hogy sokáig nem is tudott írni. Viszonylag későn és
megalapozatlanul került a Gutenberg-galaxis antitézisei közé.

Mint említettem, McLuhan a Cassandra-jóslata során nem gondolt a
számítógépre, mivel amikor a tételét fölállította, a számítógép még
nem volt kommunikációs eszköznek tekinthető (ami nem jelenti azt,
hogy nem szerepelt a tömegkommunikációban).

Adatkezelő, statisztikai képességei révén a számítógép korán szerepet
kapott a nyelvtudományban. Ez azonban nem jelentett egyúttal nyelvi
szerepet, ahhoz először meg kellett tanulnia írni (már tud), majd
olvasni (tanulgatja), végül felolvasni és diktálásra írni (ez ma még
csak sci-fi szinten van). Nem helyes azonban a gépet humanizálni,
pontosabban az embernek nincs antropomorf gépre szüksége. Arra van
szüksége, hogy a gép azt tudja jól, amire az ember csak korlátozottan
képes.

A számítógép írástudása a szövegszerkesztők, illetve szedőprogramok
kifejlődésével kezdődött. (Logikus lenne itt kitérni a grafikus
képességek kifejlődésére is, azonban az más csillagképhez tartozik.)
Ez viszonylag egyszerűnek tűnő dolog: amikorra a képernyő és a
nyomtatók grafikus képességei elérték a hagyományos nyomda szintjét,
a megfelelő programok is elkészültek - a nyomdai munkák kiváltására.

A további út már valóban a csillagok közé vezet. Két létező eszköz,
technika: a számítógép és a távközlés összekapcsolása az a momentum,
ami az új információs korszak kezdetét jelentheti. Ma a világ
különböző tájain élő emberek telefon vagy rádióhullám segítségével
összekapcsolják számítógépeiket. Ennek az az eredménye, hogy az
információs világ leszűkül, ugyanakkor az egyes ember lehetőségei
a végtelenségig tágulnak.

A hálózati kommunikáció alapformái, a hálózati levelezés, illetve
a hálózati hirdetőtáblák és újságok világa a kommunikáció lényegét
érintő változást nem hoztak, viszont az átviteltechnika lényegesen
olcsóbb és gyorsabb lett. Az igazi fejlődést a működő hálózatok
világméretű összekapcsolódásából származó szuperhálózat, az internet
egy újdonsága, a gyors és könnyű levelezés lehetősége hozta. Ez nem
más, mint az írásos dialógus megjelenése. Ezzel visszatérhetünk az
ember kommunikációs kapcsolatainak interaktív formájához. Valahol
bezárul a kör, vagy Lao Ce [10] szavával:

"A régiek megmondották:
A hiányos kikerekül."

Kezdetben volt tehát a párbeszéd, majd jött az írás. Ez ugyan nem
szüntette meg a párbeszédet, két sínpár szaladt az időben. Amikor
az interneten a gép előtt ülők "megszállottan csevegnek", visszatér
valami, ami elmúlt, inkább újjászületik, hiszen az írásos dialógus
megtartja a szóbeli párbeszéd sajátos, nem tervezett, önmagára és a
környezetre figyelő, a nem várt helyekről érkező hatásokat is magába
építő öntörvényű felépítését, ugyanakkor megjelenik a térben is,
ezzel elvileg az örökké való felé terjesztve ki saját magát.

Az írott dialógus azonban egészen más, mint a szóbeli. Mert írás, és
a szó és az írás ritkán emlegetett nagy különbsége a holdudvarukban
van, azokban a jelenségekben, amelyek kísérik a közlést, és amelyek
nélkül nehéz vagy lehetetlen a megértés. Ezt a holdudvart nevezzük
metakommunikációnak.


A metakommunikációs formák és konvertibilitásuk
-----------------------------------------------

A metakommunikációs eszközöket működési jellegzetességeik, terük és
technikájuk szerint csoportosíthatjuk.


A közös tér
...........

A szóbeli kommunikáció passzív metakommunikációs eszköze. A párbeszéd
résztvevőinek közös tudattartalma és érzéki érzetei bizonyos
információk továbbítását feleslegessé teszik. A közös tér igazából
nem metakommunikációs eszköz, azonban hiánya vagy korlátai (például
a résztvevők nem látják egymást, tehát csak az akusztikus tér közös)
megnöveli a megértéshez szükséges, átadandó információmennyiséget.


Kísérőjelenségek
................

A beszélő ember arcjátéka, gesztikulálása, egy rádiójáték
kísérőzenéje, az írott szövegben elhelyezett képek valóságos
metakommunikációs eszközök. Egyik oldalról őket is jellemezhetjük
azzal, hogy hiányukat csak a direkt kommunikáció többletével lehet
pótolni. Másrészt azt is a megállapíthatjuk, hogy számos esetben
csak nehezen válthatók ki direkt kommunikációval, vagy egyáltalán
nem. Például egy bonyolult gép műszaki leírása rajz híján teljesen
érthetetlen, a rádiójáték zenéje olyan emocionális és hangulati
többletet adhat, amelyet szavakkal nem is lehet pótolni.
 

blaci

Őstag
SMS versek

Gyűlölöm a Napot, mert érinthet téged.
Gyűlölöm a Holdat, mert veled lehet éjjel.
Gyűlölöm a vizet, mert ajkadhoz érhet.
Elmondani nem lehet, úgy szeretlek téged.

Szeretnék könnycsepp lenni,
a szemedben megszületni,
végigfolyni az arcodon,
meghalni az ajkadon!

Valahol messze, valahol távol,
Valaki szíve teérted lángol.
Emléked egy hű szív hűségesen őrzi,
Ha te is szereted, írjál választ neki.

Csendes éjszakában elkerül az álom,
Minden porcikámmal te utánad vágyom.
Suttog a némaság ábrándos meséket,
Azt súgja halkan, látni szeretnélek.

Valaki titokban rólad álmodik,
Valaki rólad szövi legszebb álmait.
Valaki szemében miattad könny ragyog.
Az a valaki hidd el, én vagyok.

Szeretni ne tanulj korán,
De ha szeretsz, szeress igazán.
Mert az élet oly mostoha,
Szeretni megtanít, de feledni soha.

Hogyha patak partján szomorúfűz lennék,
Csendes alkonyatkor válladra borulnék.
A füledbe súgnék altató meséket,
100-szor elmondanám, hogy szeretlek téged.

Szeretnék veled beszélni egy délután,
Forró csókok közt bevallani, szeretlek igazán.
Csendesen nézni a két szemed,
S bevallani nem tudok élni nélküled.

Indulj el SMS-em gyönyörű utadra,
Keresd meg a kedvesem a messzi távolban.
Ha meglátod repülj a kezébe,
Mondd meg neki, fáj a szívem érte.

Ha az életben boldog akarsz lenni,
Tanulj meg egy embert hibával szeretni.
Mert ha olyat keresel, kiben hiba nincsen,
Más világon válasz, mert a földön nincsen.
 
Oldal tetejére