DiabFórum Magazin – 2017/5 – A mozgás fontossága


A mozgás fontossága – diabetes mellitus

Dr. Fövényi József orvos-főszerkesztő

Dr. Fövényi József orvos-főszerkesztő

Magazinunk jelenlegi számában több referátum foglalkozik a fizikai aktivitás, a rendszeres testmozgás jelentőségével, fontosságával, cukorbetegség fennállása esetén is.

Ez nem véletlen: ami talán legjobban hiányzik életünkből az az elődeink, főként nagy- és dédszüleink és azok elődei által minden nap végzett mozgásmennyiség, amely nélkül életük – a manapság használatos háztartási gépek, ülő munkát igénylő munkaeszközök és a korszerű közlekedés eszközei híján – elképzelhetetlen lett volna. Ez a rendszeres – sokszor túlzott mértékű – testmozgás, mely a napi fizikai munkavégzést jelentette, ugyanolyan mértékben hozzátartozik/hozzátartozott az emberi élethez, mint létszükségleteink kielégítése, az evés és az ivás. A mozgás nélkül degenerálódik az emberi szervezet, megváltozik az egyes test-összetevők, a zsír- és izomszövet aránya és mindez messzemenően befolyásolja, kóros irányban tolja az anyagcserénket, a hormonális működésünket. Ennek eredménye a testsúlyfelesleg és elhízás, és a velük együtt járó, következményes társbetegségek, mint a diabétesz, a hipertónia, a szív- és érrendszeri betegségek, sőt még a rosszindulatú daganatok számának emelkedése is.

Testmozgás – már gyermekkorban érdemes elkezdeni

A megoldást a gyerek- és serdülőkorban szükséges elkezdeni. Jó irányban tett lépés a naponkénti tornaóra bevezetése az iskolákban – ennek eredményeként egyelőre megállt a gyerekkori elhízás növekedése –, de még nagyon nagy az adósságunk az iskolából kikerülő generációk rendszeres testmozgásra késztetésére és ezek lehetőségének a megteremtésére.

Minél idősebb valaki, annál nehezebben veszi rá magát a fokozott fizikai aktivitásra, főként, ha mozgásszervi panaszai is vannak. Külön kell győzködni magát, hogy naponta néhány ezer lépést tegyen meg, kerékpározzon, sportoljon, kiránduljon, télidőben üljön föl a szobakerékpárjára és tekerjen legalább naponta 15–20 percet. Ez legalább olyan nehéz feladat legtöbbünk számára, mint naponta lemondani a kívánatos édességek, jó zsíros magyaros ételek fogyasztásáról, illetve ezek fogyasztását a megfelelő határokon belül tartani.

Pedig a mozgás egyenesen üdvözítő hatással bír: végezzük azt naponta kis intenzitással 5–10 alkalommal 5 percen át, vagy hetente többször nagyobb intenzitással 3-4-szer 30 percen keresztül, megpezsdíti az anyagcserénket, javítja közérzetünket, csökkenti a vércukrunkat, a vérnyomásunkat, bizonyos mértékben a testsúlyunkat és javítja közérzetünket és az alvásunk minőségét is.

Karácsony közeledik, ma már nem csupán és talán nem elsősorban Isten fiának a születését és a szeretetet ünnepeljük, hanem egyre inkább irányt tévesztünk, a minden előző éven túltevő ajándékvásárlás és túlzott étel- és italfogyasztás irányában. A szeretet jegyében történő nagy családi összejövetelek helyett egyre többen wellness szállodákban töltik az ünnepeket, ahol a meleg vízben fürdőcskézés, a jó meleg szobákban pihengetés és a nagy lakmározások mellett egyre kevesebben élnek a természet talán hideg, esetenként havas „ölén” történő kirándulások, túrázások lehetőségeivel. Pedig a kettő nem zárja ki egymást.

Ezen gondolatok jegyében kíván áldott Karácsonyt és fizikailag aktív pihenést minden kedves olvasójának

a főszerkesztő:
Dr. Fövényi József

A tartalomból:

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Ezek a cookie-k szükségesek ahhoz, hogy a webhely működjön, és nem kapcsolható ki a rendszerünkben.

Az oldal működtetéséhez az alábbi technikai cookie-ek szükségesek
  • wordpress_test_cookie

Összes tiltása
Összes engedélyezése

Send this to a friend