Diabéteszes gyermekek iskolai teljesítménye

nofre

Adminisztrátor
Fórumvezető
A gyermekek életük egy harmadát oktatási intézményekben töltik. Az inzulin felfedezése óta foglalkoztatja a kutatókat, a szülőket és pedagógusokat, hogy a diabétesz milyen hatással van a gyermekek megismerő (kognitív) fejlődésére és iskolai teljesítményére.

A Nemzetközi Diabétesz Szövetség (IDF) folyóiratának, a Diabetes Voice-nak 2016 évi júniusi számában, a 24. oldalon megjelent írás (Angie Middlehurst) összefoglalta az ezzel kapcsolatos orvosi irodalmat.

A vizsgálatok száma meglehetősen kevés és ez, legalábbis részben annak is tulajdonítható, hogy igen nehéz elkülöníteni a diabétesz (magas és alacsony vércukor) az agy működésére és fejlődésére gyakorolt hatását a diabétesszel együtt járó pszichoszociális hatásoktól. Egy svédországi vizsgálatban (2007) a 16 éves iskolások teljesítményét (az év végi bizonyítvány számszerű adatait) valamivel alacsonyabbnak találták nem diabéteszes kortársaikénál, különösen azoknál a gyermekeknél, akik két évesnél fiatalabbak voltak, amikor diabéteszesek lettek. Egy újabb ausztráliai felmérésben (2014) nem találtak kimutatható különbséget a diabéteszes és anyagcsere egészséges gyermekek iskolai teljesítménye között. Az iskolai jegyeket valamivel lerontotta a tartós hiperglikémia, de a hipoglikémia (a vércukornaplók alapján) nem befolyásolta. A hiányzási napok száma éves viszonylatban mindössze három százalékkal volt nagyobb.

belevalok.jpg

A diabéteszes gyermekek közösségben történő egészséges, harmonikus fejlődése nagymértékben függ az oktatási intézmény fogadókészségétől, empátiájától, valamint a pedagógusoknak az 1-es típusú diabétesszel kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteitől. A cukorbeteg gyermekek helyzete az iskolában, számos országban, köztük hazánkban is sajnos problematikus, de az elmúlt néhány évben kimozdult a holtpontról. A 2014. évi decemberi számunkban (Szakemberek találkozója: óvodát, iskolát kezdő diabéteszes gyermekek segítéséért - 18. oldal) tudósítottunk arról, hogy például a békés megyei gyermekdiabétesz gondozó munkatársai a megyében óvodát vagy iskolát kezdő gyermekek pedagógusainak fél napos elméleti és gyakorlati foglalkozást tartottak. Hasonló kezdeményezés máshol is volt az országban. A Szarvasi Gál Ferenc Főiskolán pedig már a pedagógusképzés szerves részét képezi a gyermekkori diabétesz oktatása. 2015-ben a helyzet tovább javult.

Dr. Blatniczky László főorvos, a Magyar Gyermekdiabétesz Szekció elnöke erről a következőképpen számolt be éves jelentésében: „A 2015-ös év során az edukáció új formája jelent meg a szakellátó helyeink gyakorlatában. Nevezetesen: az óvoda- és iskolapedagógusok oktatása. Elv: amennyiben az oktatási intézmények – ahová diabeteses gyermek kerül – igénylik, akkor a területileg illetékes gyermekgondozó személyzete kiszáll az intézménybe és oktatást végez a pedagógusok számára, segítendő a gyermek problémamentes beilleszkedését, valamint az érintett pedagógus felkészültségét. E feladat finanszírozását az MDT szerződésekkel vállalta, a 77 Elektronika Kft. nagyvonalú szponzorációjával. Kuriózum a magyar egészségügyben.”

A „Belevalók” óvodapedagógusokat tájékoztató és képző programról az Egy Csepp Figyelem Alapítvány honlapján olvashatnak, és erről szól Gémes Renáta és Dr. Kiss Katalin írása is a Diabetes 2016/1. számában.

Belevalók: következő tervezett állomások
2016. október 19. Budapest, X. kerület
2016. november 14. Felsőzsolca-Miskolc
2017. február Kiskunhalas
A részvétel minden helyszínen előzetes regisztrációhoz kötött. Keressen minket az alábbi e-mail címen:
diabetes@egycseppfigyelem.hu

(A Gyermekdiabétesz Szekció és a Belevalók oktatóprogramja két, egymástól független tevékenység.)

Prof. Dr. Soltész Gyula

Megjelent: DiabFórum magazin 2016/4. (21. oldal)
 
Oldal tetejére