Diabéteszes gyermek közösségben

Diabéteszes gyermek közösségben

Diabéteszes gyermek közösségben: bölcsődében, óvodában, iskolában

A csecsemő és kisgyermekkorú diabéteszes gyermekek ellátásához a szülők teljes figyelme szükséges. Ezért, sok szakorvos is azon a véleményen van, hogy 4-5 évesnél fiatalabb cukorbeteg gyermek lehetőleg ne járjon hagyományos gyermekközösségbe.

A kisgyermek nem tud még megfelelően figyelni magára, hangsúlyozzák, és hozzáteszik, hogy az is kérdéses, hogy a bölcsődei gondozónők kellő figyelmet tudnak-e fordítani a diabétesszel kapcsolatos problémákra, hiszen az ehhez szükséges diabetológiai szakképzettségük és jogosítványuk nincs meg. Ugyanakkor a gyermekközösségeknek fontos szerepük van a gyermek szocializációjában és itt általában az otthoninál több lehetőség nyílik a gyermekek mozgás és játékigényeinek kielégítésére is. Azt is figyelembe kell vennünk, hogy a családok egy része nincs abban az anyagi helyzetben, hogy az egyik szülő otthon maradhasson a gyermekkel.

Hasonló, de valamivel könnyebb a helyzet az iskoláskorú gyermekekkel is

Az iskola rendszeresebb életmódra szoktatja a gyermekeket, az étkezés és a testmozgás is kiszámíthatóbb, tervezhetőbb. Maga a gyermek is jobban együttműködik a kezelésben, képes már megfigyelni és elmondani a hipoglikémia és a hiperglikémia tüneteit. Már elvárható tőle, hogy meg tudja mérni és minősíteni vércukrát, valamint az is, hogy mi a teendő alacsony vércukor esetén. Többségük önállóan képes beadni étkezés előtti inzulinját is. Nagyjából azzal is tisztában kell lennie, hogy mit és mennyit ehet és mit nem. Az órarendet, az inzulin beadását és az étkezést össze kell hangolni, a délelőtti kisétkezés optimális idejének meghatározásával. Esetleg szükség lehet két „tízórai” beiktatására is.

Mivel a testnevelési órák nem minden nap vannak azonos időpontban, ezért tanácsos megbeszélni kezelőorvosunkkal, dietetikusunkkal, hogy szükséges-e az inzulinkezelést és az étkezést ezeken a napokon megváltoztatnunk. Testnevelési óra és a „nagyszünet” előtt ajánlatos a vércukormérés, és annak megfelelően esetleges korrekció.
Vajon az iskolában vagy otthon ebédeljen a gyermek? Ezt a helyi körülmények határozzák meg. Ha otthonról viszi a tízórait és az ebédet a gyermek, akkor fontos figyelmet fordítani az ételek csomagolására. Jól zárható felcímkézett kis dobozok használata ajánlott.

Az iskolai felelések, dolgozatírások okozta izgalmak hatással vannak a szénhidrát-anyagcserére, de a stressz vércukoremelő hatásában nagyok lehetnek az egyéni különbségek, amelyeket csak vércukorméréssel ismerhetünk fel.

Természetesen minden tanárnak és az osztálytársaknak is tudnia kell a gyermek diabéteszéről. Az osztálytársak általában érdeklődést és rokonszenvet tanúsítanak és mindig készek a segítésre.

A bölcsődék és óvodák egy része elzárkózik a diabéteszes gyermekek fogadásától

Az elmúlt esztendőben számos esetben előfordult, hogy diabéteszes gyermekeket nem vettek fel gyermekközösségbe, arra hivatkozva, hogy nincs megfelelően képzett személyzet az ellátásukra. Néhány konkrét eset országos média-visszhangot váltott ki. A kérdéssel a gyermekdiabetológusok szakmai fóruma, az oktatási ombudsman és a media is foglalkozott. Az Egy Csepp Figyelem Alapítvány „Belevalók” néven oktatóprogramot dolgozott ki, amellyel járják az országot és tájékoztatják a bölcsődék, óvodák és iskolák pedagógusait.

A Magyar Diabétesz Társaság és a Magyar gyermekorvosok Társasága Gyermekdiabétesz Szekciójának munkatársai (a gyermekdiabétesz gondozók orvosai és szakdolgozói) célzottan a diagnosztizált diabéteszes gyermekeket ellátó intézményekben készítik fel a pedagógusokat. Részletes tájékoztatást, képzést kapnak a diabéteszről, valamint a gyermekkel kapcsolatos teendőikről. Ez magában foglalja például a hipoglikémia tüneteit, a vércukormérés technikáját, és a diétás alapismereteket (mikor, mit és mennyit ehet a gyermek).

Mindez nem kis feladat és nagy felelősség, empátiát és a szülővel történő szoros kapcsolattartást (személyes és telefon) igényel. Jelenleg nincsen olyan jogszabály, ami a pedagógusokat arra kényszerítené, hogy „egészségügyi végzettséghez kötött” feladatokat lássanak el. Kérdés például, hogy a bölcsődei gondozónő, az óvónő vagy a tanár vállalhatja-e az étkezés előtti inzulin beadását és esetleg súlyos hipoglikémia esetén a glucagon injekció alkalmazását?

A következő számunkban visszatérünk erre a fontos problémára, közzétéve egy gyermekdiabétesz gondozó csapat pedagógusoktatással kapcsolatos friss tapasztalatait.

Ezzel a témával foglalkozik a „Szurikáta alapítvány a diabéteszes gyermekekért” című írásunk is.

Dr. Soltész Gyula
gyermekdiabetológus,
emeritus professzor
Pécsi Egyetem, Gyermekklinika

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.

Ezek a cookie-k szükségesek ahhoz, hogy a webhely működjön, és nem kapcsolható ki a rendszerünkben.

Az oldal működtetéséhez az alábbi technikai cookie-ek szükségesek
  • wordpress_test_cookie

Összes tiltása
Összes engedélyezése
Send this to a friend