Gyermekkori cukorbetegség: diabéteszes lett a gyermekem 3. – hipoglikémia

gyermekkori diabétesz - Diabéteszes lett a gyermekem
Az eredeti cikk megjelenése:  2015. október – frissült: 2017. november

Sorozatunkban Magazinunk társszerkesztője, a gyermek-rovat vezetője, a pécsi Soltész Gyula gyermekgyógyász professzor által, a 77 Elektronika Kft. támogatásával megjelentetett gyermekkori cukorbetegség rövid összefoglaló tájékoztatóját adjuk közre.

Hipoglikémia

Az inzulin-kezelt diabéteszes gyermekek vércukorértékei nagyobb mértékű ingadozást mutatnak, mint az anyagcsere-egészségeseké. és előfordulhat, hogy a vércukorszint a kórosan alacsony (hipoglikémia) vagy a kórosan magas (hiperglikémia) tartományba kerül.

Mi az a hipoglikémia (kórosan alacsony vércukorszint) és mik a tünetei?

Diabéteszes egyénekben hipoglikémiáról akkor beszélünk, ha a vércukorszint 3,0 mmol/l alá csökken. A hipoglikémia alább felsorolt tünetei (vagy azok közül valamelyik) azonban jelentkezhetnek már ennél magasabb értékeknél is, ha megelőzőleg a vércukorszint átlaga tartósabban magas volt, és a szervezet ehhez szokott hozzá.
Ha megelőzően a vércukorszint pedig tartósan a 3 mmol/l érték közelében volt, akkor a tünetek esetleg csak ennél jóval alacsonyabb szinteknél jelennek meg. Ez a helyzet feltétlenül elkerülendő, mert a mély és hosszantartó hipoglikémia életveszélyes állapot.
A fenti meggondolások alapján tehát nem lehet, például egyetlen 3,0 mmol/l-es vércukorértéknél meghúzni a határt. Helyesebb ezért minden 3,9 mmol/l alatti értéket figyelmeztető jelnek tekinteni.

cukorbeteg gyermek - hipoglikémia, hiperglikémia

A hipoglikémia leggyakoribb tünetei

Hipoglikémia tünetek:

  • kínzó éhségérzet
  • remegés
  • szédülés
  • gyengeségérzet, bágyadtság
  • aluszékonyság
  • hideg verítékezés
  • ingerültség, furcsa, bizarr magatartás
  • sírás, sikoltozás
  • fejfájás
  • hasfájás
  • homályos vagy kettős látás
  • fülzúgás
  • nyelv, száj, vagy valamelyik végtag zsibbadása, átmeneti bénulása
  • végtagrángás, görcs
  • ájulás, eszméletvesztés
  • éjszakai alvajárás

A tünetek egyénileg igen változatosak lehetnek.

Mi az a somogyi hatás?

A Somogyi hatás a hipoglikémiát követő jelentős vércukor-emelkedés. Szervezetünk vércukoremelő hormonok elválasztásával próbálja a hipoglikémiát megszüntetni és esetenként túlkompenzál. Sokszor ez a jelenség okozza az egyébként nem, vagy mással nem magyarázható magas vércukor-szintet. Érdemes erre gondolni, például megemelkedett ébredési vércukor esetén, mert lehetséges, hogy annak hátterében tünetmentes éjszakai hipoglikémia állt, amire a gyermek fel sem ébredt.

Melyek a hipoglikémiára hajlamosító körülmények?

cukorbeteg gyermek - hipoglikémia, hiperglikémia

Hipoglikémia tendencia

  • túl sok testmozgás, megfelelő kalória és szénhidrátpótlás nélkül
  • túl sok inzulin
  • elégtelen kalória és szénhidrátbevitel pl. betegség okozta étvágytalanság, hányás miatt

Hogyan próbáljuk megelőzni a hipoglikémiát?

Próbáljuk elkerülni a fentebb felsorolt hajlamosító körülményeket, illetve ilyenkor (például intenzív testmozgás, étvágyat csökkentő, vagy hányást okozó fertőzés) gyakrabban végezzünk vércukormérést.

Hogyan kezeljük?

Az enyhe-középsúlyos hipoglikémia elhárítását maga a gyermek végzi, kisebb gyermek a szülő segítségével. Megtanulva a beharangozó tünetek felismerését, azok észlelésekor 10–20 g gyorsan felszívódó szénhidrátot (szőlőcukor, gyümölcs, tej, cukrozott üdítőital, tea) fogyaszt. A hipoglikémia korrekcióját követően 10–15 gramm lassú felszívódású szénhidrát (kenyérféle, korpovit keksz) javasolt, majd tanácsos a vércukorszint ismételt ellenőrzése is.

Könnyen megjegyezhető az ún. „15-ös szabály”: 15 g gyorsan felszívódó, 15 g lassan felszívódó szénhidrát elfogyasztása után 15 perccel vércukormérés javasolt.

A csokoládé nem jó választás a hipoglikémia kezelésére. Cukortartalma ugyan jelentős, de ennek felszívódását késlelteti magas zsírtartalma.

Mi az a glukagon, mikor és hogyan használjuk?

Ha a gyermek már nem tud nyelni, tudata befolyásolt, vagy görcsöl, akkor fulladásveszély miatt szájon már semmit sem szabad beadni, glukagon injekció azonnali, izomba (felkar, comb) történő befecskendezése szükséges.
A glukagon a májban tárolt glükózt szabadítja fel és ezáltal gyorsan emeli a vércukrot.
A glukagon adagja 6–8 év alatt fél ampulla (0.5 mg), 6–8 év felett egész ampulla (1 mg).
A glukagon oldatban nem tartható, ezért gumisapkás üvegampullában fehér por formájában kapható, amit a mellékelt steril desztillált vízzel használat előtt fel kell oldani. Ez egy egyszerű művelet, de az eszméletlen, esetleg görcsölő gyermekét látó gyakorlatlan szülő vagy hozzátartozó számára nem az, különösen, ha akkor végzi először. Ezért a glukagon feloldását a már lejárt határidejű ampullákkal rendszeresen gyakorolni kell: a cél 30 másodperc! (feloldás és beadás).
Egy glucagon ampullát tartsunk otthon a hűtőszekrényben (ahol a gyártási időtől számítva 3 évig megőrzi felhasználhatóságát), egyet pedig az életmentő csomagban, ahol szobahőmérsékleten 1,5 évig felhasználható marad.

Glucagon injekció

Glukagon injekció

A glukagon beadása utáni teendők:

  1. A cukorbeteg gyermek a kezelés eredményeként magához tér, ha kontaktus teremthető vele, szájon keresztül 10–15 g gyorsan felszívódó szénhidrát, majd ezt követően 10–15 g lassan felszívódó szénhidrát elfogyasztása javasolt.
  2. Azonnali orvosi segítség! Mentő hívása! Száma 104.
  3. Vércukormérés 30 percenként.

Kórházi megfigyelés szükséges legalább 24 órán keresztül.
A glukagon a szőlőcukorral együtt egyik tartozéka az úgynevezett életmentő vagy „biztonsági csomagnak”, amit a diabéteszesnek mindig magánál kell(ene) tartania.

Mit tartalmaz a diabéteszes „biztonsági csomag”-ja?

  • glükóz tabletták (hipoglikémia elhárítása)
  • glukagon injekció (súlyos hipoglikémia kezelése)
  • inzulin, fecskendő ill. pen
  • vizelet tesztcsík (keton-vizsgálatra)
cukorbeteg gyermek

Cukorbeteg vagyok karkötő

Az esetleges hipoglikémiás rosszullét miatt elsősegélyt nyújtó honnan tudja, hogy diabéteszes a gyermek?

Az inzulinkezelt diabéteszes sajnos mindig ki van téve a váratlan hipoglikémia veszélyének.
Ha a hipoglikémia átmeneti tudatzavarral vagy bizarr viselkedéssel jár, akkor a segítségünkre siető járókelő, útitárs, sőt még az elsősegélyt nyújtó egészségügyi szakember sem tudhatja biztosan, hogy mi okozathatta rosszullétet (drog, alkohol?).
A diabéteszes gyermeknek ezért mindig kell magával hordania egy tájékoztató kártyát (ami a diagnózist, az inzulinkezelést és a kezelőorvos nevét, telefonszámát tartalmazza), illetve a diabéteszről tájékoztató nyakláncot vagy karkötőt.

(folytatjuk)

Prof. Dr. Soltész Gyula

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Send this to a friend