A vegetáriánus és a flexitáriánus étrend előnyei

A vegetáriánus és flexitáriánus étrend előnyei

A 2018 májusában Bécsben megrendezett Európai Obezitas Kongresszuson több előadás is foglalkozott a vegetáriánus vagy részben vegetáriánus ( flexitáriánus étrend ) diéták előnyeiről.

Rotterdamban 9.641 átlag 64 éves egyénnél végeztek hosszú távú vizsgálatokat. A résztvevőktől rendszeresen az kérték, hogy töltsenek ki a táplálkozásukat felmérő kérdőíveket, azokat pontozták és emellett 3–5 évenként folyamatosan mérték a testmagasságot, testsúlyt, derékbőséget, zsírtömeget és a zsírmentes testtömegindexet.

A több növényi eredetű és kevesebb állati eredetű ételt fogyasztók testtömegindexe jobban csökkent, ami elsősorban a zsírtömeg csökkenésének és kisebb mértékben a zsírmentes testtömeg csökkentésének volt köszönhető, haskörfogatuk is mérséklődött. A több növényi eredetű ételt és kevesebb állati eredetű táplálékot tartalmazó étrend tehát jótékonyan hathat a középkorú felnőttek testsúlyproblémáira anélkül, hogy a vegán- vagy vegetáriánus diéta szigorú szabályait be kellene tartaniuk. Ebben a vizsgálatban nem kellett teljesen kihagyni a táplálékok közül az állati eredetűeket, csak kicsit (50 g-mal) kevesebb vörös húst kellett enni, és 200 g-mal több zöldséget kell fogyasztani, ily módon a napi étrend nem sokat változott.

Flexitáriánus diéta, Flexitáriánus étrend

Lausanni kutatók megfigyelték, hogy az USA-ban egyre nagyobb arányú az online élelmiszer-rendelés (a 2017-es 7 milliárd USD forgalom az előrejelzések szerint 2021-re 29,7 milliárdra nő).

Ezért egy másik vizsgálatban az online vásárolható élelmiszerekből kialakított három különféle diéta árát hasonlították össze (USA „egészséges” diéta, „mediterrán diéta” és vegetáriánus diéta), és azt találták, hogy a vegetáriánus diéta olcsóbb, mint a másik kettő (vegetáriánus 108 $/hét, Mediterrán 121 $/hét, US „healthy” 119 $/hét). Liverpooli kutatók szerint nagyon hasznos, hogy az emberek táplálkozása egyre inkább a félig vegetáriánus (ún.„flexitáriánus”) diéta felé tolódik el, de ezt nehéz bevezetni azon betegeknél, akik egyfolytában küzdenek a súlyukkal. Különösen akkor van nehéz dolgunk, ha az elhízásra hajlamos egyén meg van győződve arról, hogy „a hús a táplálék standard része”. A vegetáriánus vagy flexitáriánus diétát azok fogadják el könnyebben, akik egyébként is hajlanak az egészségesebb életvitelre.

A középkorú, vagy idős személyek izomtömege csökken, és nem tudjuk, hogy a zsírtömeget, vagy a zsírmentes testtömegindexet hogyan fogja ez a diéta befolyásolni. Mindent összevetve a szakemberek véleménye abban egyezik, hogy a flexitáriánus étrend mindenkinek ajánlható és könnyű megtartani, hisz mindössze a vörös húsok és a feldolgozott húsok korlátozásáról van szó.

(Forrás: European Congress on Obesity – Bécs, 2018. május 25.)

Megjelent: DiabFórum Magazin 2018/3 – augusztus (57. oldal)

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Send this to a friend