Diabéteszes kisgyermek az iskolában

Diabéteszes kisgyermek az iskolában

Idei első számunkban mutattuk be és méltattuk a MentaPRO Alapítvány „MENT-A-KALAUZ. Útmutató az 1-es típusú diabéteszhez” című kitűnő kiadványát. Most, az iskolakezdés kapcsán a kiadvány egyik fejezetének közlésével (a szerzők hozzájárulásával) szeretnénk segíteni az iskola világába először belépő diabéteszes gyermekek szüleit.

Diabos kisiskolások

MentaPRO Alapítvány a Cukorbetegséggel Élő Gyermekek Családjaiért

Amikor gyermekünk iskolás lesz, a korábbinál szorosabb „menetrendet” kell követnünk. Az iskolából nem szabad elkésni, így minden reggel muszáj korán kelni. Az iskolában meghatározott időközönként vannak szünetek, és a testmozgás is jobban kiszámítható, hiszen elsősorban a testnevelésórákhoz, illetve, ha sportol, akkor az edzések időpontjához kötődik. Ehhez a rendszerhez érdemes igazítani az étkezéseket és az inzulinterápiát is, ebben a szakorvosotok a segítségetekre lesz. Ebben az életszakaszban lassul a növekedés, az inzulinigény sem annyira kiszámíthatatlan, mint korábban (de ez nemcsak a növekedés lelassulása miatt van így). Ez nem jelenti azt, hogy ne lennének váratlan vércukor-értékek – hiszen minden egyéb hatás fennáll, ami korábban is.

Fontos, hogy a gyermek pedagógusai tisztában legyenek a diabétesszel, a teendőkkel, illetve gyermekünk napirendjével is. Elképzelhető, hogy korábbról nincsenek ismereteik, és eleinte megijednek a rájuk háruló plusz teendőktől és felelősségtől. Először is: kérjétek, hogy személyesen átbeszélhessétek velük a tudnivalókat. Ha lehet, minden pedagógus legyen ott ezen a beszélgetésen, aki tanítani fogja a gyerkőcöt. Legyetek empatikusak, támogatóak velük szemben − így az esetleges ellenállásuk máris csökkenthető. Mindenképpen írjátok le röviden gyermeketek napirendjét, illetve a teendőket, külön kitérve a hipo- és hiperglikémia kezelésére. Lehetőleg ez ne legyen egy oldalnál hosszabb leírás, mert az is ijesztő lehet számukra, ha egy „kisregényt” kapnak kézhez. Ha a leíráshoz táblázatos összefoglalót is csináltok nekik, könnyebbé teszitek számukra az eligazodást (találtok ehhez mintát ebben a kiadványban, a hipoglikémiáról szóló fejezetben). Ezeket az osztályteremben is ki lehet függeszteni (beszéljétek meg velük) – így mindig, mindenkinek szem előtt lesz. Az osztálytársakkal és szüleikkel is érdemes beszélni. A gyerekekhez be lehet menni egy osztályfőnöki órára (ezt bizonyára meg fogják engedni), és meg lehet mutatni nekik az eszközöket, amiket a gyermeketek használ. El lehet mesélni, mennyire fontos számára az inzulin, hogy miért nem szabad megenniük a szőlőcukrot, kekszet, ami a gyermeketeknél van, és azt is, mit csináljanak, ha úgy látják, nincs jól.

A szülőket a szülői értekezleten lehet tájékoztatni, vagy ha arra túl hosszú idő múlva kerülne sor, e-mailben mehetnek a fontosabb tudnivalók. Ma már a pedagógusok és a gyerekcsoportok számára is elérhetők rövid képzések (a gyerekeknek játékos formában), ahol jobban megismerhetik a diabéteszt, és magabiztosabbá válhatnak. Ha rákerestek az interneten, több ilyen programot is fogtok találni.

Forrás: MentaPRO Alapítvány

Megjelent: DiabFórum magazin 2019/3. – augusztus (16. oldal)

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Ezek a cookie-k szükségesek ahhoz, hogy a webhely működjön, és nem kapcsolható ki a rendszerünkben.

Az oldal működtetéséhez az alábbi technikai cookie-ek szükségesek
  • wordpress_test_cookie

Összes tiltása
Összes engedélyezése

Send this to a friend