Diabéteszes kisgyermek az iskolában

Diabéteszes kisgyermek az iskolában

Idei első számunkban mutattuk be és méltattuk a MentaPRO Alapítvány „MENT-A-KALAUZ. Útmutató az 1-es típusú diabéteszhez” című kitűnő kiadványát. Most, az iskolakezdés kapcsán a kiadvány egyik fejezetének közlésével (a szerzők hozzájárulásával) szeretnénk segíteni az iskola világába először belépő diabéteszes gyermekek szüleit.

Diabos kisiskolások

MentaPRO Alapítvány a Cukorbetegséggel Élő Gyermekek Családjaiért

Amikor gyermekünk iskolás lesz, a korábbinál szorosabb „menetrendet” kell követnünk. Az iskolából nem szabad elkésni, így minden reggel muszáj korán kelni. Az iskolában meghatározott időközönként vannak szünetek, és a testmozgás is jobban kiszámítható, hiszen elsősorban a testnevelésórákhoz, illetve, ha sportol, akkor az edzések időpontjához kötődik. Ehhez a rendszerhez érdemes igazítani az étkezéseket és az inzulinterápiát is, ebben a szakorvosotok a segítségetekre lesz. Ebben az életszakaszban lassul a növekedés, az inzulinigény sem annyira kiszámíthatatlan, mint korábban (de ez nemcsak a növekedés lelassulása miatt van így). Ez nem jelenti azt, hogy ne lennének váratlan vércukor-értékek – hiszen minden egyéb hatás fennáll, ami korábban is.

Fontos, hogy a gyermek pedagógusai tisztában legyenek a diabétesszel, a teendőkkel, illetve gyermekünk napirendjével is. Elképzelhető, hogy korábbról nincsenek ismereteik, és eleinte megijednek a rájuk háruló plusz teendőktől és felelősségtől. Először is: kérjétek, hogy személyesen átbeszélhessétek velük a tudnivalókat. Ha lehet, minden pedagógus legyen ott ezen a beszélgetésen, aki tanítani fogja a gyerkőcöt. Legyetek empatikusak, támogatóak velük szemben − így az esetleges ellenállásuk máris csökkenthető. Mindenképpen írjátok le röviden gyermeketek napirendjét, illetve a teendőket, külön kitérve a hipo- és hiperglikémia kezelésére. Lehetőleg ez ne legyen egy oldalnál hosszabb leírás, mert az is ijesztő lehet számukra, ha egy „kisregényt” kapnak kézhez. Ha a leíráshoz táblázatos összefoglalót is csináltok nekik, könnyebbé teszitek számukra az eligazodást (találtok ehhez mintát ebben a kiadványban, a hipoglikémiáról szóló fejezetben). Ezeket az osztályteremben is ki lehet függeszteni (beszéljétek meg velük) – így mindig, mindenkinek szem előtt lesz. Az osztálytársakkal és szüleikkel is érdemes beszélni. A gyerekekhez be lehet menni egy osztályfőnöki órára (ezt bizonyára meg fogják engedni), és meg lehet mutatni nekik az eszközöket, amiket a gyermeketek használ. El lehet mesélni, mennyire fontos számára az inzulin, hogy miért nem szabad megenniük a szőlőcukrot, kekszet, ami a gyermeketeknél van, és azt is, mit csináljanak, ha úgy látják, nincs jól.

A szülőket a szülői értekezleten lehet tájékoztatni, vagy ha arra túl hosszú idő múlva kerülne sor, e-mailben mehetnek a fontosabb tudnivalók. Ma már a pedagógusok és a gyerekcsoportok számára is elérhetők rövid képzések (a gyerekeknek játékos formában), ahol jobban megismerhetik a diabéteszt, és magabiztosabbá válhatnak. Ha rákerestek az interneten, több ilyen programot is fogtok találni.

Forrás: MentaPRO Alapítvány

Megjelent: DiabFórum magazin 2019/3. – augusztus (16. oldal)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Send this to a friend