Növényekkel a diabéteszes diéta szolgálatában – avokádó, csicsóka

avokádó, csicsóka

Az idő visszafordíthatatlanul télire fordult. Avokádó, csicsóka páros: a hideg (nem fagyott) földből folyamatosan betakarítható a csicsóka, melynek virága nyáron díszített. Ezt a növényt most egy másik, hazánkban nem termő különlegességgel fogjuk kiegészíteni: megvizsgáljuk, hogy miért jó az avokádó?!

Az avokádó (Persea Americana)

avokádó, csicsókaAz avokádó egy a babérfélék családjába tartozó örökzöld fa termése, mely alakját tekintve – fajtájától függően – lehet ovális, kerekded vagy körte formájú. Héja lehet fényes, sima, máskor ráncolt de kemény. Színe a zöld árnyalatokon át a mély liláig, barnáig változhat.

A más néven avokádókörtének vagy aligátorkörtének nevezett gyümölcs Közép-Amerikából származik, de a hazánkba érkező fajták jöhetnek Peruból, Chiléből, Brazíliából, és még Dél-Afrikából, Indonéziából vagy Izraelből is.

Nem is gondolnánk mi magyar fogyasztók, hogy egy avokádó nagysága elérheti az akár 30 cm hosszúságot és a 10–15cm szélességet is!
A terméshús a héj alatt a világoszöldtől a fehéren át a krémszínűig változik, állaga a vajhoz vagy a főtt tojásfehérjéhez hasonló, natúr íze enyhén a dióéra emlékeztet. A terméshúsban „ül” az esztétikai értékkel bíró gömbölyded kőmag.

Érdekes, hogy mexikóban afrodiziákumként tekintenek rá, ami a gyümölcs külleméből fakad. Manapság egyre többen ismerik és keresik, mivel számos jótékony élettani hatást kötnek hozzá. Része lehet a szív- és érrendszeri védelmet segítő diétának, jótékony a koleszterinszint csökkentésben, antioxidáns hatása pedig számos betegségben és azok megelőzésében jól jön, így diabéteszben is kiemelten javasolt. Zöld színű olaja gazdag egyszeresen telítetlen zsírsavakban, mely nagyon könnyen avasodik! Használható ugyan főzésre, de sokáig nem tárolható; szükséges, hogy hűvös, fénytől védett sötét helyen tartsuk. A kozmetikai ipar széles körben alkalmazza.

Ha avokádót szeretnénk fogyasztani, akkor vásárláskor a héj épségét figyeljük, de felhasználás előtt hagyjunk időt az érlelődésre, mivel az érett gyümölcs húsának felülete puha, ugyanakkor ellenálló is. Az érlelés legegyszerűbb módja, ha a még kemény avokádót egy néhány napra papírzacskóba helyezett banán mellett tároljuk.

Az avokádó tápanyagjellemzői

100 g avokádó tartalmaz 120–170 Kcal-t (átlag: 160 Kcal – zsírtartalom függvényében), 2 g fehérjét, átlag 14,6 g zsírt, 8,5 g szénhidrátot, 6,7 g rostot. Glikémiás indexe alacsony. Ásványi anyagai: kálium, nátrium, cink, magnézium, foszfor, vas. Vitaminjai: A, B1, B2, B3, B6, C, E, K, folsav.
Fontos, hogy tudjunk magas K-vitamin tartalmáról, emiatt az avokádó a véralvadást gátló gyógyszerek használata mellett ellenjavallt, vagy csak mértékkel fogyasztható!

Felhasználása

Az avokádó semleges íze lehetővé teszi, hogy édes és sós irányban egyaránt elkészíthessük. Része lehet salátáknak, turmixoknak, leveseknek, köreteknek húsok vagy halak mellé, lehet belőle „mártogatóst” vagy szendvicskrémet csinálni, de jégkrém, sütemény, vagy desszert is készíthető belőle.

A csicsóka (Helianthus tuberosus L.)

avokádó, csicsókaEz a mi éghajlatunkon magról nem szaporodó, állat és ember számára egyaránt hasznos gumós növény, őshazáját tekintve Észak-Amerikából származik. Az itt élő indiánok által napgyökérnek hívott zöldség íze főve talán az articsókáéra emlékeztet leginkább. Nyersen inkább a krumplihoz, a retekhez vagy a karalábéhoz esetleg az almához hasonlítják, innen a „földi alma” elnevezés is. Nem keverendő össze az édesburgonyával vagy batátával!
Megjelenését tekintve göröngyös, egyenetlen héja feszes, színe világos barna, rózsaszínes-fehér.
Termesztése rendkívül egyszerű, mert ha egyszer a földbe ássuk, nagyon könnyen elszaporodik, a gumó a téli fagyban sem pusztul ki. Nyáron a napraforgóra emlékeztető sárga virágzattal ajándékoz meg minket.
Táplálkozás-élettanilag nagyon hasznos, méltatlanul mellőzött nyersanyagunk. Szénhidráttartalma nem keményítő alapú, hanem ún. polifruktozán inulin rostokban gazdag. Az inulin egy olyan poliszaharid (összetett cukor), amely édes ízű, de mégis másként hasznosul, mint a cukor (glükóz), mivel sem a szájban, sem a tápcsatorna más szakaszán nem termelődik olyan enzim, amely ezt hasítani tudná. Csak a vastagbél baktériumflórája kezdi bontani, amely folyamat jelentős mennyiségű gázképződéssel jár.

A csicsóka tápanyagjellemzői általában

Energiatartalma 100 grammban 73 kcal, szénhidráttartalma 17,4 g, ebből 1,6 g élelmi rost. Glikémiás indexe alacsony. 100 g termék zsírtartalma teljesen jelentéktelen: 0,2–0,4 g; fehérje tartalma: 2 g. Vitaminjai közül A, C, niacin és folsavtartalma említésre méltó. Az ásványi anyagok közül a káliumot, foszfort kell megemlíteni, de magnézium, kálcium és vastartalma is kiemelhető.

Felhasználása

A csicsóka nyersen üdítő, friss ropogós zöldség hatását kelti, mely így zöldségsalátában (ecetes/olajos vagy majonézes dresszinggel) de gyümölcssalátákban, gyümölcsös turmixitalnak is megállja helyét.
A csicsóka lehet főzelékek, levesek része, kipróbálhatjuk belőle a hasábcsicsókát vagy a csicsókapürét is. Elkészíthetjük rakott, csőben sült és töltött ételnek is.
Levéből üdítőitalt is próbáltak készíteni.

Avokádós és csicsókás receptek

Holzmann Brigitta
dietetikus – mitegyel.hu

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

Ezek a cookie-k szükségesek ahhoz, hogy a webhely működjön, és nem kapcsolható ki a rendszerünkben.

Az oldal működtetéséhez az alábbi technikai cookie-ek szükségesek
  • wordpress_test_cookie

Összes tiltása
Összes engedélyezése

Send this to a friend