Hipoglikémia – testsúly növekedés/csökkenés – vércukorcsökkentő terápia 1.

Hipoglikémia – vércukorcsökkentő terápia

Hipoglikémia

A hipoglikémia a vércukorcsökkentő terápiák törvényszerű velejárója volt, főként a múltban, és bár az utóbbi évtizedben az új és újabb terápiás lehetőségek birtokában a helyzet jelentős mértékben javult, a problémájával változatlanul számolni kell.

A hipoglikémiával, mint a kezelést erősen korlátozó tényezővel a múlt században mind az alkalmazott vércukorcsökkentő tablettás kezelés, mind pedig az inzulinkezelés „szövődményével” állandóan számolni kellett. Jelen sorok írója 1959 nyarán medikusként egy budai perifériás mentőállomáson szolgált mentőtisztként és nagyon jól emlékszik egy fiatal diabéteszes esetére, akikhez hetente átlag 5 alkalommal hívták a mentőket eszméletlenséget okozó hipoglikémia miatt. A szerencsétlen beteg naponta egyszer adagolt cinkprotamin inzulint magának (nyílván túl nagy adagban) és délutánonként elvesztette az eszméletét, melyet csak intravénás glukóz bevitelét követően nyert vissza. Az ilyen és hasonló példák miatt mind hazánkban, mind a nyugat-európai államokban és a tengeren túl is a legtöbb, már inzulinra szoruló 2-es típusú cukorbeteg maximálisan tiltakozott az inzulinkezelés bevezetése ellen és sokszor ebben partnert talált a kezelő orvosában is, aki félt attól, hogy az inzulin nyomán fellépő hipoglikémia miatt a beteg feljelenti.

Mi tehát a hipoglikémia?

A vércukor túlzottan alacsony szintre történő csökkenése, mely főként korábban törvényszerű velejárója volt az inzulinkezelésnek és a szulfanilurea típusú tabletták alkalmazásának (lásd később). A hipoglikémia „riasztási küszöbe” a 3,9 mmol/l-es, a klinikailag jelentős hipoglikémia a 3 mmol/l alatti vércukorszint.

A hipoglikémia lehetséges okai:

  • vércukorcsökkentő szulfanilurea készítmény vagy inzulin túladagolása,
  • a kívántnál ritkább étkezés (ill. étkezés kihagyása),
  • fokozott testmozgás többlet szénhidrát fogyasztás nélkül,
  • hasmenés,
  • alkoholfogyasztás,
  • menstruáció,
  • időjárás-változás.

A hipoglikémia főbb tünetei:

A kezdeti tünetek a szimpatikus idegrendszer vészreakciójaként lépnek fel:

  • éhségérzet,
  • száj körüli és nyelvzsibbadás,
  • verejtékezés,
  • szapora pulzus,
  • izgatottság,
  • remegés.

A súlyosabb tünetek az agy glukózzal való elégtelen ellátottságára vezethetők vissza:

  • a koncentrációs képesség csökkenése,
  • a reflexidő megnyúlása,
  • gyengeség,
  • végül eszméletvesztés, fokozott görcskészséggel rendelkező egyéneknél epilepsziához hasonló görcsök.

Fontos megemlíteni a „relatív hipoglikémia” fogalmát. Ez alatt azt értjük, amikor tartósan magas – 10 mmol/l fölötti – vércukorértékek jelentős mértékben és gyorsan csökkennek. Ilyenkor akár 8 mmol/l-es szinteknél is hipoglikémiára jellemző tünetekről számol be a beteg. Ez csak akkor szűnik meg, ha a vércukrok 10 mmol/l alatti szinteken stabilizálódnak.

Teendők hipoglikémia esetén

  1. Enyhe esetben a cukorbetegnek azonnal cukrot, lehetőleg 10−15 grammnyi szőlőcukor (glukóz) tablettát − ha lehet, vízzel együtt − célszerű elfogyasztania. Csupán ennek hiányában fogyasszon répacukrot (szaharózt), ezt is elsősorban oldatban, mint amilyen a normális üdítőital. A szaharóznak ugyanis előbb le kell bomlania glukózzá és fruktózzá, azaz szőlőcukorrá és gyümölcscukorrá, és akkor is csak a glukóz komponens emeli a vércukrot. Ezzel szemben a tiszta szőlőcukor azonnal felszívódik. Kapható olyan magas glukóztartalmú gél (Hypo-fitt) is, melynek lenyelése kapcsán nem szükséges folyadékot is fogyasztani. Az i-Gluc spray 60% glukóztartalmú és hasonló célt szolgál. Viszonylag gyorsan emeli a vércukorszintet a tej is.
  2. Ezt követően viszont célszerű keményítőtartalmú táplálékot is (kenyér, zsemle, burgonya, tészta stb.) fogyasztani, hogy a hipoglikémia ne térjen vissza. Semmi esetben nem célszerű csokoládét, fagylaltot, vajkrémes süteményt adni hipoglikémiában, mert ezek meglehetősen lassan emelik a vércukrot.
  3. A nyelésképtelen, eszméletlen cukorbetegnél (hipoglikémiás kóma) tilos az etetést, itatást erőltetni. Ilyenkor csak az intramuszkuláris (izomba fecskendezett) glukagon-injekció (GlucaGen Hypokit), vagy az intravénás (gyűjtőérbe fecskendezett) glukózbevitel a megoldás kulcsa. Célszerű, ha a hipoglikémiára hajlamos cukorbeteg receptre felírt, glukagont injekcióban tartalmazó GlucaGen Hypokit-et tart magánál, mely beadására esetleges rosszulléte alatt megtanítja hozzátartozóit, munkatársait is.
Glucagon injekció

Glucagon injekció

Amennyiben a hipoglikémia gyakran, akár napi gyakorisággal jelentkezik, a beteg hipoglikémiát érzékelő képessége elvész (angol kifejezéssel: hypoglycaemia unawareness). Ilyenkor a kezdeti jelek nem jelentkeznek, csupán a súlyos idegrendszeri tünetek lépnek fel, amikor már nehezebb védekezni. Ilyenkor már beindultak a szervezet védekező rendszerei, melynek révén a vércukor később erősen megemelkedik („Somogyi hatás”). Jó tudni, hogy az új ultragyors és hosszú hatástartamú analóg inzulinok kevesebb hipoglikémiát okoznak, mint a humán inzulinkészítmények.

(folytatjuk)
Dr. Fövényi József

Megjelent: DiabFórum Magazin 2018/2. – június (22-23. oldal)

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Send this to a friend