Sokszor a lipohipertrófia áll az érthetetlen vércukor-ingadozások mögött

Sokszor a lipohipertrófia rejlik a megmagyarázhatatlan vércukor-ingadozások mögött

Számos 1-es és 2-es típusú diabéteszes sokszor nem talál semmilyen magyarázatot a vércukrai gyors esésére vagy emelkedésére. Pedig, ha megvizsgálja az inzulin beadási helyeit, leggyakrabban puha terimegnagyobbodást talál, mely zsírszövet felszaporodás. Ez a lipohipertrófia vagy más néven inzulincsomó. Sajnos a gondozó orvosok, nővérek elég ritkán nézik meg a beadási helyeket, ezért nem derül fény az elváltozásra, mely leggyakrabban a hason található.

Miért és miként alakul ki a lipohipertrófia és mi a következménye?

lipohipertrofia

lipohipertrofia

A lipohipertrófia helyén egyenetlenné válik az inzulin felszívódása, amely fontos szerepet játszhat az anyagcsere labilissá válásában: ugyanazon inzulin mennyiség hol nagyobb, hol kisebb vércukorcsökkenés eredményez. Ennek elkerülésére az inzulint minél nagyobb területen célszerű injiciálni, illetve az injekciós területeket időről-időre változtatni szükséges. Ilyenkor idővel a felszaporodott zsírszövet visszafejlődik. Ritkán előforduló komolyabb esetekben megkísérelhető a zsírleszívás is.

Speciális hatásként (és ezért elsősorban a humán inzulinok a felelősek, de az analóg készítmények se mindig kivételek) a zsírszövet felszaporodik és azon belül apró hegek keletkeznek. Viszont a gyakran injiciált helyeken a szúrás egyre kevésbé fájdalmas, ezért is követik sokan ezt a gyakorlatot. A következmény? Az inzulin a felszaporodott zsírszövetből megbízhatatlanul szívódik fel, vagy túl gyorsan és akkor váratlanul leesik a vércukor, vagy túl lassan és akkor „minden ok nélkül” megemelkedik.

A lipohipertrófia leggyakoribb okai

  • Nem változtatják elég nagy területen belül az inzulin beadási helyeket.
  • Ötnél több alkalommal használják az injekciós tűket.
  • Alacsony vagy nagyon alacsony a TTI (soványság).
  • Humán inzulin használata.

A vércukor kiugrások miatt a betegek gyakran nagyobb mennyiségű inzulint adagolnak és ezzel fokozzák a hipoglikémiák kockázatát, ill. a többlet inzulin testsúlygyarapodást okozhat. A vércukrok széles határok közötti ingadozása pedig növeli a késői szövődmények kifejlődésének veszélyét.

Mit lehet tenni lipohipertrófiánál?

  • Mindenképpen változtatni a beadási helyeken.
  • Minél kevesebbszer használni a pen-tűket.
  • Feltétlenül kerülni a beadásnál a lipohipertrófiás területeket, melyek gyakran – de sajnos nem mindig – visszafejlődnek.
  • Szorosan együttműködni a gondozó csapattal és szükség szerint tanácsot kérni tőlük.

Az se baj, ha a beteg hívja fel az orvos figyelmét a zsírszövet felszaporodására.

(Forrás: Diabetes Voice, 2019. augusztus 9.)

Megjelent: DiabFórum magazin 2019/4. – október (36. oldal)

>

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.

Ezek a cookie-k szükségesek ahhoz, hogy a webhely működjön, és nem kapcsolható ki a rendszerünkben.

Az oldal működtetéséhez az alábbi technikai cookie-ek szükségesek
  • wordpress_test_cookie

Összes tiltása
Összes engedélyezése

Send this to a friend